Met vier akkoorden veroverden ze de hele wereld: The Rolling Stones. Het geheim? Ze beten zich niet vast in ingewikkelde, gezochte dingen, maar maakten gewoon hun eigen gekke feestje. Juist omdat ze geen muzikale hoogvliegers waren, verkenden ze nieuwe wegen. Hun beperking was hun kracht! Het door ontwikkelen van één ding waar je dan verschrikkelijk goed in wordt. Stiekem heel innovatief!
Innovatie door authenticiteit
Van sommige woorden krijg je acuut jeuk. Neem ‘authenticiteit’… ‘Een uniek handgemaakt tafeltje met authentieke details’. Bij authentiek denk je aan marketingterminologie, aan heel oude dingen. Authentiek is platgeslagen. Het was té in. Of het is het té oud? Jammer, want authentiek staat eigenlijk voor zelfkennis, weten waar je goed in bent en waar je valkuilen zitten. Congruent in je denken en doen! Echt authentieke mensen en bedrijven kunnen een wereld in beweging brengen. Juist door authentiek te zijn, ontstaat innovatie.
Rimpelloze bedrijven
Het tegenovergestelde van authentieke organisaties? Inwisselbare organisaties. Ik zie het steeds meer om me heen. Rimpelloze bedrijven, zonder gezicht. Te veel Six Sigma, zo lean dat er geen backbone meer is. Doorgeschoten in doorontwikkeling en optimalisatie. Het gevolg: weinig passie bij de medewerkers. Medewerkers die komen en gaan, gedreven door geld. Het bedrijf is toch inwisselbaar.
Niet te koop
Om begeesterde medewerkers aan je organisatie te binden, is geld niet genoeg. Want bevlogenheid is niet te koop. Bevlogenheid komt van binnen. Als bedrijven aansluiten bij waar ze écht goed in zijn, bij gedeelde passie van de medewerkers, ontstaat er een uniek bedrijf. Een bedrijf waar je samen stoeit met nieuwe ideeën. Niet inwisselbaar, maar lekker authentiek. Een bedrijf waar mensen graag zijn (én blijven!).
Lekker stoeien
Bedrijven zoeken vaak naar geforceerde manieren om te innoveren. Ze kijken druk om zich heen. De horizon afspeurend naar innovatie. Het gouden ei of de kip die dat kan leggen. Tevergeefs. Onnodig! Want echte innovatiekracht begint van binnen, bij authenticiteit. Door van je gebrek je geluk te maken. Door met plezier te doen waar je samen goed bent. Net als de Stones.
Volvo
Mooi voorbeeld van innoveren door bij jezelf te blijven, vind ik de nieuwe businessstrategie van Volvo. De gebruiker stond altijd al centraal! Met een submerk evolueren ze van een conventionele autofabrikant naar een direct aan de consument leverende dienstverlener.Geen auto’s meer verkopen, maar mobiliteitsdiensten leveren. De nieuwe deelauto wordt weliswaar goedkoper gefabriceerd, maar Volvo bezuinigt niet op wat Volvo tot Volvo maakt. De dikke V van Veiligheid, met de eenvoud M als merknaam. De gebruiker wederom centraal. Innovatie vanuit authenticiteit!
Sander Groenen,
Imago