Foutje? Bedankt!Foutje? Bedankt!Foutje? Bedankt!Foutje? Bedankt!
  • Land van Cuijk
    • Regio info
    • Vacatures
  • Ondernemersinfo
    • Vestigingsklimaat
    • Bedrijventerreinen
    • Bedrijfshuisvesting
    • Gemeente bedrijfscontacten
    • Netwerkorganisaties
  • Redactioneel
    • Artikelen
      • Categorie
    • Columns
    • Korte zaken
  • Agenda
  • Over InZaken
    • Bedrijfsplatform
    • Magazine
      • Online lezen
      • Redactie
      • Adverteren
    • Uitgeverij
      • Andere activiteiten
      • Verbinden
      • Beurzen
    • Contact
✕

Foutje? Bedankt!

Categorieën
  • Artikel
Tags

Wie een schadeclaim indient bij zijn verzekeraar, is verplicht de voor de beoordeling van de claim relevante informatie te verstrekken. Het kan gebeuren dat daarbij een foutje wordt gemaakt. Een kopie van het verkeerde bonnetje wordt overgelegd, een onjuist tijdstip wordt genoemd, de auto blijkt toch een schadeverleden te hebben waarvan de verzekerde niets wist.

Soms nemen verzekeraars het standpunt in dat zij door het verstrekken van onjuiste informatie in een redelijk belang zijn geschaad en dat daarom de dekking is vervallen. Niet altijd is dat juist. In de eerste plaats kan de dekking alleen vervallen als dit in de polisvoorwaarden is opgenomen, hetgeen niet altijd het geval is. In de tweede plaats geldt dat als de juiste gegevens alsnog komen vast te staan, de verzekeraar door het verstrekken van onjuiste informatie niet is benadeeld.

Wel mag hij de schade die hij door de verstrekking van onjuiste informatie lijdt in mindering brengen op de verzekerings­uitkering, maar die schade is voor verzekeraars vaak lastig aan te tonen. Een ‘foutje’ met opzet om de verzekeraar te misleiden en op die manier een hogere uitkering te krijgen, of een uitkering waarop helemaal geen recht bestaat, oftewel: fraude, dat is natuurlijk een heel ander verhaal.

Dat een verzekeraar bij een vergissing van een verzekerde de claim afwijst is dus lang niet altijd terecht. Wees kritisch en laat in een voorkomend geval een specialist beoordelen of de verzekeraar een claim wel kan afwijzen met ‘Foutje? Bedankt!’

mr. E.C.M.J. van Kempen
Advocaat

Van Kempen Advocaten

Bereklauw 1
5831 PE Boxmeer
T 0485-58 11 70
info@vankempenadvocaten.nl
www.vankempenadvocaten.nl

 

Delen

Gerelateerde artikelen

Lokale ondernemers leggen eer in hun werk


Lees meer

‘Circulair bouwen is onze intrinsieke motivatie’


Lees meer
REDACTIONEEL
ALLE
ARTIKELEN
COLUMNS
KORTE ZAKEN

  • WELKOM
  • MAGAZINE
  • NETWERKACTIVITEITEN
  • VESTIGINGSKLIMAAT
  • OVER ONS
  • ADVERTEREN
  • COLOFON
  • ALGEMENE VOORWAARDEN
  • DISCLAIMER
  • CONTACT
  • InZAKEN
  • Robert Hermens
  • Udensedijk 35
  • 5451 PK Mill
  • E: info@inzaken.nl
  • T: 06 55 34 03 24
© InZaken.nl
Design: Maek | Website: Premium Online
      We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat we je de best mogelijke ervaring op onze website kunnen aanbieden. Als je doorgaat met het gebruiken van de site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.AccepterenPrivacybeleid