www.wux.nl / www.etbvanlanen.nl
Wux en Van Lanen elektro-installatiebedrijf
Wux, het Cuijkse full service-internetbureau, verzorgt projecten van a tot z: van advies tot zoekmachine-optimalisatie. Wux maakt avonturen in het digitale landschap beter en mooier, maar vooral: rendabeler en economischer. Een door Wux gemaakte website of webshop is nooit ‘zomaar’ een site. Er zit een doordacht traject achter. Een volgend voorbeeld uit Wux’ rugzak is de vernieuwde huisstijl met een toekomstbestendige website voor Van Lanen elektro-installatiebedrijf. De onderneming laat nu online zien wie zij écht is: een betrouwbaar familiebedrijf met oog voor kwaliteit, mensen en innovatie. Naast slimme installaties, bouwen ze bovendien aan een sterk werkgeversmerk en duurzame klantrelaties.
Bijna een halve eeuw is Van Lanen een vertrouwde naam in de elektrotechniek. Dag in, dag uit werkt het team aan op maat gemaakte elektrotechnische oplossingen voor de agrarische sector en de utiliteitsbouw. “Relaties, daar staan we voor”, zeggen de broers Mike en Stefan Kleijngeld, respectievelijk algemeen en operationeel directeur van Van Lanen. “We zijn totaalaanbieder: aan de ene kant actief in de E-installaties, zoals zonnestroom, laadpalen en energieopslag. Specifiek voor de agrarische sector zijn we daarnaast actief in brijvoerinstallaties en klimaatbehandeling. Daar is het 46 jaar geleden mee begonnen.”
Ofschoon het aandeel van de agrarische omzet tegenwoordig gelijk ligt aan dat van de utiliteit (waar het ooit groter was), is de totale omzet op beide speelvelden toegenomen. Van Lanen zit op dat vlak in de top van landelijke spelers. “In de agrarische sector groeien we nog altijd knoerthard door”, aldus Stefan Kleijngeld, “maar op utiliteit hebben we nóg harder doorgepakt. Onze oplossingen vinden namelijk hun weg in beide branches. Inmiddels zijn er ruim vijftig medewerkers, wat het nog makkelijker maakt grotere projecten aan te nemen.” Na de Benelux en Duitsland is Van Lanen elektro-installatiebedrijf intussen ook actief in Ethiopië, Zwitserland en Hongarije, overal waar relaties actief worden.
Nieuwe website
Maar het online visitekaartje liep achter op dat mooie verhaal. De oude website paste niet meer bij de groei en ambities van het familiebedrijf. Tijd voor een frisse stap vooruit: een nieuwe website die laat zien waar van Lanen voor staat en die zowel nieuwe klanten als nieuwe collega’s overtuigd. Hij werd gelanceerd bij het 46-jarig bestaan van het bedrijf, enige tijd geleden. Mike Kleijngeld: “Van Lanen is een sterk bedrijf, en met de nieuwe site wilden we als nieuwe directie meteen de basis neerzetten voor Van Lanen 2.0. Daarbij maken we duidelijk dat we iets bijzonders te bieden hebben. Het heeft zelfs bij bestaande klanten ogen geopend. ‘We wisten niet dat jullie zóveel deden…’”
Yannick Vendelmans, als mede-eigenaar van Wux betrokken bij het klantcontact Van Lanen: “De inhoud van de nieuwe site is in nauwe samenwerking tot stand gekomen. Het team van Van Lanen bracht zelf het verhaal, projecten en werkwijze aan. Wij zorgden dat alles technisch en visueel klopt en makkelijk te beheren is voor de komende jaren.” Stefan Kleijngeld vult aan: “Er kwam ook een nieuw thema: ‘Van Lanen geeft energie’. We leveren letterlijk energie in klantprojecten, maar ook krijgen de mensen die bij ons werken energie.”
Nieuwe huisstijl
Een nieuwe site vroeg ook om een subtiele opfrisbeurt van de huisstijl. Mika de Bruijn, lead digital designer bij Wux: “Het bestaande logo hebben we verfijnd, waarbij de jarenlange herkenbaarheid in stand bleef. De kleuren komen nu online beter tot hun recht en we zorgden voor een strakker lettertype en subtiele aanpassingen in het beeldmerk. Zo blijft het logo vertrouwd voor klanten en medewerkers, maar past het tegelijk perfect bij de nieuwe digitale omgeving. Die vernieuwde stijl, met subtiele nieuwe stijlelementen, komt overal terug op de website. Passend bij de nuchtere, vakgerichte mentaliteit van Van Lanen.”
Yannick Vendelmans: “Er kwam ook een Werken Bij-pagina. Zo is de nieuwe website niet alleen een plek om werk te laten zien, maar ook een belangrijk middel om nieuwe vakmensen aan te trekken. Goede mensen zijn schaars, dus ‘Werken bij van Lanen’ kreeg een prominente plek. De employer branding is sterk neergezet, op een site die gericht is op converteren.”
Piramide
Stefan Kleijngeld: “Binnen ons bedrijf was er aanvankelijk bij sommigen wel wat weerstand. ‘Is het wel zo nodig?’ Maar niemand heeft zich gerealiseerd dat een nieuwe site zo’n effectief middel kon zijn. Bovendien heeft Juul Bongers, destijds hbo-stagiair bij ons bedrijf, meegeholpen aan de bouw van de site. Wij zien het als een piramide die je bouwt. Daar geloven wij in: iedere keer een steentje leggen om hoger te komen. Daarin past de website als onderdeel van onze totale communicatie. Mede dankzij Wux vonden we de kracht om stil te staan bij wie we zijn, waar we voor staan, en dit helder en impactvol over te brengen.”
Stefan Kleijngeld,Mika de Bruijn enYannick Vendelmans (v.l.n.r.)



