Om ook in de toekomst de ondernemers goed te kunnen ondersteunen en hun belangen te behartigen, sloegen vorig jaar de Industriële Kring (IK), de Bedrijventerreinverenigingen (BTV’s) en Stichting Duurzaam Bedrijvenoverleg (DBO), de handen ineen om optimaal gebruik te maken van elkaars kennis, kunde en activiteiten. De samenwerking leidt tot een krachtig verbond van inmiddels 450 bedrijven in deze regio.
Industriële Kring, BTV’s en DBO bundelen kennis en kunde
De samenwerking stuurt op deskundigheid aan de hand van vier inhoudelijke thema’s, waarvan men weet dat er onder de leden behoefte aan is. De deskundigheid wordt bijeengebracht in themagroepen samengesteld met vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven: Identiteit en Communicatie, Infrastructuur en Ruimte, Milieu en Duurzaamheid en Onderwijs en Arbeidsmarkt. In dit artikel aandacht voor de themagroep Identiteit & Communicatie.
‘Input ophalen’
De aspecten die voor ondernemers van de IK en/of de BTV’s van belang zijn, worden door de themawerkgroepen opgepakt en vertaald naar concreet beleid en een strategie. Vervolgens vloeit het gemaakte beleid via DBO terug naar de BTV’s en dus de ondernemers. DBO acteert als uitvoeringsorgaan en is de verbindende factor die zorgt voor de wisselwerking. Parkmanager Ben van de Wijgert: “Het is ontzettend belangrijk om een brug te slaan naar de toekomst. We willen een duurzame vereniging blijven, die ook een nieuwe generatie ondernemers aanspreekt.”
Ted Langen, voorzitter van de themagroep Identiteit en Communicatie: “Communiceren is praten, maar ook luisteren. Wij proberen in het veld op te halen wat de bedrijfsopvolgers en de startende ondernemers bezig houdt. Wat verwachten zij van de IK, het DBO en de BTV’s? Dat brengen we terug in de thema’s en laten we weer doorstromen tot een uiteindelijke visie en beleid. Voor het ‘ophalen’ zetten zich enkele jonge ondernemers in. Ze zijn bevlogen en begaan met onze én daarmee ieders toekomst.”
Aangehaakt blijven
Ben van de Wijgert vervolgt: “Het netwerkverhaal is voor ons onverminderd belangrijk en gelukkig lijken we nu weer ‘naar buiten’ te kunnen. Zo staat voor 31 maart de contactdag van de IK gepland. Na twee jaar afwezigheid zou het geweldig zijn om elkaar weer fysiek te ontmoeten. Die verbondenheid met elkaar creëren, is uiteraard een belangrijk item binnen de themagroep Identiteit en Communicatie. We willen een toekomst waarin iedereen, jonge of oudere ondernemer, aangehaakt blijft. Hoe meer verbondenheid, hoe meer draagvlak, hoe meer we voor elkaar kunnen krijgen.”
“We proberen met onze themagroepen kennis en kunde te verspreiden”, aldus Ted Langen, “daarbij gezegd hebbend dat de Identiteit en Communicatie ook ondersteunend is aan de andere drie themagroepen. De themagroepen zijn bovendien contactorganen voor de lokale en provinciale overheden. Dat is van oudsher een belangrijke taak van de IK, die daarin ook zeer serieus wordt genomen. We zitten regelmatig met bestuurders aan tafel en denken pro-actief mee in vraagstukken als klimaatverandering, duurzame inzetbaarheid en bereikbaarheid.”
Wilt u meer weten over de IK, neem contact op via: T 085-0640645
Afbeelding: Marco van Andel, Marloes Kepser, Wilbert van den Braak en Ted Langen (v.l.n.r.) vormen de themagroep Identiteit en Communicatie.
www.duurzaambedrijvenoverleg.nl