Iedereen heeft dromen, doelen en wensen, maar niet iedere financiële situatie is vergelijkbaar. Soms is maatwerk nodig, bijvoorbeeld bij een ruime vermogenspositie of als er sprake is van een aanmerkelijk belang. Samen met de mensen die de situatie van de klant goed kennen, zoals de bankier, accountant of de fiscalist, probeert Ralf Arts het verschil te maken. De hypotheekadviseur bij het ING Adviesteam Wonen werkt in overleg aan de beste oplossing van een hypotheekvraagstuk. Of dat nou een verhuizing, een vakantiewoning in het buitenland of het verduurzamen van de huidige woning is.
“Bij ING hebben we specialisten opgeleid die bekend zijn met het analyseren van jaarcijfers en het doorgronden van een huurportefeuille. We kijken niet alleen naar het salarisstrookje. Wij maken een hypotheekvraagstuk graag persoonlijk, zowel digitaal als face to face.”
Ralf Arts is gecertificeerd Financieel Planner. Hij begeleidt ondernemers en private-bankingrelaties bij hun woonhuisfinanciering. Dat kan voor een verhuizing of een aankoop zijn, voor herfinanciering, een recreatiewoning in het buitenland of verduurzaming. “Alles met als basis de eigen woning als onderpand. Maar ook het financieren van een tweede woning, ouder-kind constructie of een recreatiewoning in Nederland. Vaak vraagt dat om een maatwerkoplossing.” Met als standplaats Nijmegen werkt Ralf Arts veel samen met Martijn Leurs, die actief en bekend is in de regio Land van Cuijk en Noord-Limburg. “Ik kom daar zelf ook vandaan”, aldus de geboren Afferdenaar. Beiden hebben overigens eerder gewerkt bij een collega-bank in het ‘Land van Cuijk en Maasduinen’, dus ze spreken beslist dezelfde taal als de regionale ondernemer. Het werkgebied voor Ralf, sinds 2017 werkend voor ING, is tegenwoordig grofweg een ‘grote cirkel’ om Nijmegen heen getrokken: Nijmegen zélf, het Land van Maas en Waal en natuurlijk dus ook Land van Cuijk en Noord-Limburg. “Binnen dat gebied bedienen we elke ondernemer of private-bankingrelatie die een vraagstuk heeft.”
“Het meest belangrijk is dat wij verder kijken: een salarisstrook is immers maar een salarisstrook. Stel dat een ondernemer meerdere bedrijven heeft, met een complexere structuur. Daaruit moet dan een bestendig inkomen worden bepaald aan de hand van ofwel inkomen ofwel de vermogenspositie. Het doel is uiteindelijk een basis te krijgen om vervolgens de gewenste financiering te kunnen verstrekken.” “Daar hebben wij een acceptatiedesk voor die enkel maatwerk verzorgt. Gezamenlijk met de fiatteurs bekijk ik op voorhand wat de mogelijkheden zijn, zodat ik aan tafel vaak al direct aan kan geven wat we voor elkaar kunnen betekenen. Vervolgens kunnen we al binnen vijf werkdagen tot een bindend aanbod komen.”
“Het is niet onbekend dat klanten het vervelend vinden om steeds maar weer dingen te moeten ‘doen’, stukken te moeten aanleveren. Dus brengen wij liever vooraf meteen de situatie goed in kaart. Alles wat nodig is, laten we in één keer aanleveren, om zo het proces niet teveel te frustreren. Mijn rol: ik leg contacten en onderhoud ze. Zoek de samenwerking met bijvoorbeeld accountant en fiscalist van de klant.” Op die manier verstrekte de Nijmeegse bankier al gauw een kleine honderd hypotheken per jaar. “Het gaat bij mij om de expertise en om het ontzorgen van die klant. Ik werk samen met een notaris, een taxateur, een aankoop- of verkoopmakelaar. Alles om het de klant zo makkelijk te maken, met één loket. Tegenwoordig kunnen we ook een duurzaamheidsadviseur inschakelen, die adviseert in dergelijke vraagstukken. Je probeert de klant op de klantreis te begeleiden en op elk punt in die reis toegevoegde waarde te bieden. Dan kan alleen door specialisme in huis te hebben. Of het nu voor een ondernemer is of voor een private-bankingrelatie.”
“Het mooie daarin is dat bijvoorbeeld Martijn Leurs en ik hierin samen een tandem zijn. Wij voelen beiden het wezenlijke verschil in benadering tussen een ondernemer en een private-bankingrelatie. De klant wil zekerheid, en wij moeten kunnen inzichtelijk maken waarom we een financiering juist verantwoord vinden. Naar de klant toe en richting de wetgeving. Daarom zeggen we wat we doen en doen we wat we zeggen. Afspraken komen we na en we zullen ook aangeven waarom iets niét kan. En dan nog zullen we naar een oplossing zoeken.”