Verzekeren; dat regel je met je zakelijk adviseur. Een gerust gevoel, toch? Maar ‘klaar’ is een verzekering nooit. Want wat als je als ondernemer te maken hebt met wisselende voorraden of tussentijdse investeringen? Het belang van het periodiek onderhoud van de verzekeringen staat daarom buiten kijf. Slaat het noodlot toe, dan zou er achteraf geen discussie moeten zijn over de verzekerde bedragen. Mark Fransman, zakelijk adviseur bij Zeqer Advies, in gesprek met Martijn Jansen van Jansen & Jansen Herenmode.
Donderdag 24 augustus 2023 staat bij Martijn Jansen voor altijd met een zwart randje in de agenda. Die avond woedde een uitslaande brand in een naburig pand aan de Steenstraat in Boxmeer. Martijn Jansen moest lijdzaam toezien of het vuur niet zou overslaan naar zijn winkel. Snel en kordaat wist hij met omstanders alle bestellingen die al klaar lagen uit de winkel te halen en veilig te stellen. Deze werden met rekken naar een pand tegenover gerold. Kort daarna mocht Martijn Jansen zijn pand niet meer in. Gelukkig werd later duidelijk dat de winkel behouden zou blijven, maar vanwege instortingsgevaar van de gevel van het uitgebrande pand bleef de winkel voorlopig verboden terrein.
Het (bijna) noodlottig voorval vestigt de aandacht op het belang van periodiek onderhoud van alle verzekeringen. “Als je op tijd actualiseert, er goed gecommuniceerd wordt tussen klant en adviseur, dan houd je als ondernemer de verzekeringen up-to-date. Zo voorkom je dat er bij schade discussies ontstaan”, aldus Mark Fransman. “Eens per jaar zitten Martijn en ik bij elkaar. We checken onder meer de waarde van de voorraad. Zodra een polis niet actueel blijkt, bijvoorbeeld door hogere voorraden na het aantrekken van de markt, dan vis je dat er tijdens zo’n onderhoudsafspraak uit. En pas je de polis aan.”
Het belang van deze werkwijze bleek eens te meer toen 24 augustus het noodlot toesloeg. De brand bij de buren veroorzaakte water- en rookschade bij Jansen & Jansen aan inventaris en voorraad, Martijn Jansen: “En dat gaat om aanzienlijke bedragen. Maar dankzij de jaarlijkse check waren alle polissen in orde, en klopten ook alle verzekerde bedragen.”
Los van de genoemde (voorraad)checks, zorgen Martijn en Mark ook dat elke drie jaar de inventaris getaxeerd wordt. “Van koffieautomaat tot stofzuiger en van laptop tot koelkast. Door het laten taxeren van de inventaris is er achteraf geen discussie met de verzekeraar over de waarde van de inventaris. Daarbij blijven we alert op het verstrijken van keuringsdata voor bijvoorbeeld de elektra, zonnepanelen en brandblussers. Het is buitengewoon prettig om in Zeqer Advies een betrouwbare partner te hebben die deze zaken van tijd tot tijd onder de aandacht brengt. Dat is een geruststellende gedachte en die kwam op die 24e augustus dan ook heel sterk naar boven”, aldus Martijn.
“Mark stond die avond al na zo’n drie kwartier aan mijn zijde. Door ons regelmatige contact was alles verzekeringstechnisch in orde.” Mark Fransman bevestigt het: “Natuurlijk gaat er van alles door je hoofd, onderweg naar de brand. Maar al snel wist ik dat het goed zat. We hadden immers een aantal maanden eerder de polissen geactualiseerd. Discussies met de verzekeraar bleven daardoor ook uit.”
De schade werd daarbij voortvarend door de ingeschakelde (contra)experts opgepakt waardoor binnen enkele dagen de medewerkers van het reconditioneringsbedrijf in de winkel aan de slag konden. Mark: “Martijn had ook de randzaken goed op orde, wat er mede voor zorgde dat de schadeafhandeling soepel verliep: binnen een dag wist Martijn alle relevante gegevens aan te leveren, zoals voorraadlijsten en dankzij betrokken samenwerkingspartijen kon hij tevens rekenen op snelle hulp om de computers opnieuw op te starten, de ketel te resetten en airco’s te reinigen.”
Niettemin waren de eerste weken na de brand voor Martijn ‘echt zuur’. “We moesten dicht blijven, dus je zit enorm in over je klanten. Je wilt zo snel mogelijk weer open. Maar als je in je achterhoofd weet dat het met de afwikkeling van de schade wel goed zit, dan kun je al je energie steken in het focussen op de praktische zaken, zoals het weer openen van de winkel. Dat scheelde me in ieder geval heel veel hoofdbrekens. Op dit moment hebben Martijn en Mark nog regelmatig contact voor afrondende gesprekken. Mark: “Dit verhaal bevestigt: blijf met je verzekeringsadviseur communiceren, dan heb jij als ondernemer jouw zaakjes op orde. Daar kan de verzekeraar wat mee!”
Zeqer Advies
www.zeqeradvies.nl