Overal zijn ze: verbindende elementen in het Land van Cuijk. Je moet ze vooral willen zién. Fred van der Valk, directeur-eigenaar van Van der Valk Hotel Cuijk-Nijmegen, en Twan Hofmans, directeur van Hofmans at Home, zijn er gevoelig voor. Volgens hen zijn verbindingen zelfs overál. Aan het Land van Cuijk de taak om dat aan een nieuwe generatie werknemers duidelijk te maken. “We hebben massa’s goeie dingen te bieden.”
Fred van der Valk schetst het beeld van de student. “Ze trekken naar de stad, de universiteit staat daar immers, blijven er hangen, vinden er een huis, maar komen na een aantal jaren, als er een kinderwens is of er kinderen zijn, soms weer terug. Dan beseffen ze kennelijk welke voordelen er zijn aan het opgroeien op het ‘platteland’. En wil men hier verder een toekomst opbouwen. Dat moeten we faciliteren, liefst door jongeren bij voorbaat voor de regio te behouden. Met een uitdagende baan, bijvoorbeeld.”
Baan ‘achter een beeldscherm’
Twan Hofmans, directeur van Hofmans at Home, herkent het. “Veel jonge werknemers willen een baan ‘achter een beeldscherm’. Die vind je in de stad méér. Dus hoe maak je het weer sexy om te werken met je handen? Wij hebben alles geautomatiseerd. Ook de stoffeerder gaat tegenwoordig met een tablet de weg op. Daar zit de hele werk- omgeving in. We communiceren ermee, daar waar mijn eigen computer voorheen vol hing met Post-it memo’s. Het is verbazend wat iedere jongere kan met een smartphone. Door zulke nieuwe devices krijgen medewerkers extra positieve prikkels en energie in hun werk. En de aloude communicatieve vaardigheden? Oudere werknemers leren het je graag. Je loopt mee in een team. Zo kun je zélf ontdekken wat je leuk vindt.”
Het vakonderwijs ziet die mogelijkheden ook. Het stuurt studenten de regio in, waardoor ze al tijdens hun opleiding met beide benen ‘in het vak’ staan. Daarnaast haalt men met gastdocenten de praktijk naar binnen. Bedrijven zélf kunnen bovendien – veel sneller dan een onderwijsinstelling – inspelen op specifieke wensen van studenten. Hotel Cuijk-Nijmegen bood op die manier een student een barista-opleiding aan. Door een – gediplomeerd – medewerker. “Het verrijkt de belevingswereld van de student enorm”, heeft Fred van der Valk ervaren. De regio als klaslokaal.
Een nieuwe generatie
Er zijn veel bedrijven in de regio die studenten aan het werk hebben via een bbl- of bol-leerweg. Voor hen is het een uitgelezen mogelijkheid om in contact te komen en te blijven met een nieuwe generatie werknemers. “Dankzij enkele jaren praktijkleren hebben beide partijen tijd om elkaar beter te leren kennen. Wij krijgen een prima beeld van de capaciteiten en interesses van de studenten”, aldus Fred van der Valk. “Het moet zó zijn, dat ze straks ook tegenover oom en tante, ergens op een feestje, enthousiast vertellen over hun baan in het Land van Cuijk.”
“Het Land van Cuijk heeft genoeg te bieden. Een prachtig werkklimaat. Geweldige bedrijven. En de stad is altijd dichtbij, mocht je daar een keertje vertier willen zoeken. Wij ondernemers kunnen de trend van het wegtrekken van de jeugd beïnvloeden, maar dat moeten we dan wél samen doen, en dat begint óók bij ouders, bij scholen.”
Samenwerking, dus?
Twan Hofmans: “Wij willen graag iedereen prikkelen hierover na te denken. Van de fietsenmaker op de hoek tot de industriële bedrijven. En niet alleen ondernemers, maar iedereen die begaan is met onze streek. De regio zit vol gezonde ondernemingen en in de huidige markt is er veel mogelijk. Maar dan moeten we dat wél uitdragen! We zouden met z’n allen – structureel? – bij elkaar moeten gaan zitten brainstormen over hoe we onze regio in de toekomst nog verder op de kaart kunnen zetten.”
Wat is de meerwaarde?
“Dat uiteindelijk de regio als geheel profiteert van een gezond ondernemersklimaat”, aldus Fred van der Valk. “Met een nieuwe generatie die hier zijn draai vindt. Dat biedt weer allerlei andere perspectieven op het gebied van leefbaarheid. Wij als ondernemers hebben daar een aanjagersrol in.”
“Het verrijkt de belevingswereld van de student enorm”
De rubriek ‘Hofmans at work’ is een initiatief van
Twan Hofmans en Fred van der Valk willen uitdagend werk voor een nieuwe generatie werknemers.