Noem het Darwinisme in de economie: de winnaars van morgen zijn degenen die het snelst kunnen inspelen op veranderende marktomstandigheden. En die ontwikkelingen verlopen exponentieel, stelt Anton Loeffen, CEO van Eshgro, vast. “Voorheen had je bij wijze van spreken tien jaar de tijd om een nieuw idee te adopteren. Later werd dat vijf jaar; tegenwoordig heb je amper meer een jaar.” Eshgro lanceert dit kwartaal Smarter 365. Met het door de Boxmeerse software-ontwikkelaar gemaakte, op de cloud gebaseerde pakket kunnen klanten zelf hun Modern Workplace inrichten. “Ons doel? De klant zelfredzaam maken.”
Eshgro is een cloud-serviceprovider die bedrijven begeleidt in hun transitie naar de cloud. Zo creëert men voor opdrachtgevers een moderne, digitale werkplek. CEO Anton Loeffen is gefascineerd door de ontwikkelingen in dit, digitale, tijdperk. “We deden er miljoenen jaren over om rechtop te lopen. Daarna nog eens honderdduizend jaar om jager-verzamelaars te worden. Later kwamen de steden. Vervolgens duurde het nog vele eeuwen voordat met de stoommachine de industriële revolutie begon. In een goede honderd jaar wisten we elektriciteit toe te passen. Het uitvinden en gebruiken van computers kostte ons maar enkele decennia. De smartphone was binnen tien jaar een wereldwijd fenomeen.”
In een razend tempo
Inmiddels volgen de ontwikkelingen elkaar in een razend tempo op. In nanotechnologie, biotechnologie, quantummechanica of informatietechnologie – dagelijks worden er nieuwe zaken ontdekt en toegepast. “De groei die we als mensheid meemaken verloopt exponentieel, dus met een versnellingsfactor. Net zoals de rekenkracht van een computerprocessor elke twee jaar verdubbelt, zo versnelt ook onze menselijke ontwikkeling. Ons menselijk brein ontwikkelde mee en is bovendien gemaakt voor verandering. Echter, de snelheid en schaal van veranderingen die we nu ervaren, gaan wellicht onze verandercapaciteit te boven. Wij denken nog vooral lineair.”
Anton Loeffen trekt de ontwikkeling door naar het bedrijfsleven. “De gemiddelde levensduur van een onderneming is tegenwoordig twaalf jaar. Natuurlijk heeft de voorbije crisis dat gemiddelde naar beneden bijgesteld, maar ook automatisering speelt daar een rol in. In de komende tien jaar vinden we waarschijnlijk net zoveel nieuws uit als in alle duizenden jaren daarvoor bij elkaar. Met de informatietechnologie bevinden we ons nu in de zogenaamde digitale transformatie. Automatisering behelsde tot voor kort vooral het efficiënter maken van processen. Maar nu gaan we verder: we integreren digitale hulpmiddelen in elk onderdeel van ons leven. Van een slimme thermostaat tot een zelfrijdende auto. Deze digitale transformatie verrast menigeen nu al. De volgende verandering – kunstmatige intelligentie – zal ons overvallen…”
Anticiperen dankzij software
“Als je daar als bedrijf niet op inspeelt, word je ingehaald door andere ondernemingen die dat wél doen of kunnen. Wij helpen ondernemingen daarbij. Hoe? Door software te ontwikkelen die inspelen op deze ontwikkelingen mogelijk maakt. Daarmee kan elk bedrijf, in elke branche, zijn eigen Modern Workplace inrichten. En kun je als ondernemer anticiperen op de genoemde ontwikkelingen.”
“Kijk naar de middelbare scholieren: ze hebben allemaal een mobiel, maar bellen er niet meer mee. Zij benutten ‘m voor totaal andere doeleinden. Dat is een symptoom van grotere ontwikkelingen erachter: Software as a Service, SaaS.” SaaS is een softwaredistributiemodel waarin een externe provider toepassingen host en deze beschikbaar stelt aan klanten via internet. “Deze diensten zie je het eerst opduiken in business waar veel aan te verdienen valt. Kijk naar Airbnb: het is een virtuele dienst, maar ze verhuren méér hotelkamers dan de hotelbranche zelf. Wie heeft er meer foto’s dan de foto-industrie? Instagram. Ook Uber is zo’n dienst die in feite virtueel is.” En over de snelheid van deze ontwikkelingen: “Neem Facebook; het deed er tien jaar over om een miljard gebruikers te krijgen. YouTube deed er vijf jaar over en Instagram lukte dat al na een jaar…”
Smarter 365
Voor haar (potentiële) klanten lanceert Eshgro dit najaar Smarter, volgens SaaS. En met een knipoog naar Microsofts Office 365. “Het is de slimste cloudoplossing in de markt. Je maakt gebruik van je standaard-kantoorapplicaties die je vanuit je eigen cloudplatform kunt beheren en waarvan de veiligheid door Eshgro voor je is geregeld, direct bij het inloggen. Het is net zo makkelijk als Netflix gebruiken: je meldt je aan, voert medewerkers in en iedereen kiest de applicatie waar hij of zij mee wil werken. En je bent aan de slag.”
“Onder Smarter 365 presenteert Eshgro de begrippen Sneller, Eenvoudiger en Veiliger. Bewust in de overtreffende trap, zodat het product altijd ‘beter blijft’. Met Smarter 365 presenteren we IT zó eenvoudig en inzichtelijk mogelijk aan elke gebruiker/beslisser. Dat maakt ondernemen opnieuw efficiënter!”
Eshgro lanceert Smarter 365