Duitsers massaal naar Siebengewald: Der Preis ist heiß

Een opvallend gezicht in de midden van Siebengewald: een vol parkeerterrein met voor 99% auto’s met Duitse kentekens. Ze komen voor H&P Supermarkt van Erik Lanting, die vorig jaar najaar is verhuisd naar een gloednieuw winkelcentra aan de overkant van de straat. “Der Preis ist heiß”, lacht de ondernemer als hem naar het geheim van het succes wordt gevraagd. De in Oeffelt woonachtige Lanting heeft in 2018 de Ondernemersprijs Land van Cuijk & Noord-Limburg gewonnen.
Ž
De Duitsers komen voor koffie, blikjes en medicijnen naar Siebengewald. “Die kunnen wij goedkoper aanbieden, omdat er in Duitsland veel accijns op zit. Daarnaast verkopen we ook producten, die ze in Duitsland niet hebben. Door goed naar de klant te luisteren, weten we waar behoefte aan is. We zijn maar twee dagen in het jaar gesloten – op Eerste Kerstdag en Nieuwjaarsdag – maar zelfs dan zie ik op de camera dat er mensen aan de deur staan.” In de nieuwe zaak is een échte beleving neergezet, net als in het gebied er om heen, waar je een viswinkel, bloemenzaak en de Haldi vindt. Het zijn allemaal ideeën uit de koker van Lanting.

Oorspronkelijk komt hij uit het Oosten des lands. In 2006 kan hij zijn droom realiseren in Siebengewald. Daar heeft de eigenaar van de buurtsuper geen opvolger en start Lanting als bedrijfsleider. In 2008 neemt hij de zaak over. “Ik was al een tijdje op zoek naar een supermarkt aan de grens waar ik alle vrijheid had om te ondernemen. Aan de ketting van een hoofdkantoor van een supermarktketen liggen, is niks voor mij”, aldus Lanting, die met een gezonde dosis lef en vol enthousiasme zijn keuzes maakt.

Lanting komt uit een echt supermarktfamilie. “Mijn opa en oma hadden een supermarkt, die mijn ouders overnamen. Op mijn zesde stond ik al pakken suiker te vullen. Het mooiste vind ik de handel; het spel om een klant te verleiden boeit me mateloos. De prijs van een product, de plaats in de winkel, de mate waarmee je er reclame voor maakt – ze bepalen allemaal hoe snel je een product verkoopt. Verkooptechnieken en psychologie komen hierbij samen. Door aan de juiste touwtjes te trekken, bepaal je je eigen succes.”Œ

“Je kunt elke aap leren klimmen, maar hij heeft wel de juiste leermeester nodig”, aldus Lanting, die bewust koos om het vak te leren bij de beste. “De supermarkt waar ik begon – Leusink – hoorde vijf jaar lang bij de beste drie supermarkten van het land. Nu zorg ik voor goede mensen om mij heen; in mijn team als daarbuiten. Zo begon één van mijn sparringpartners op zijn zestiende als groenteboer. Inmiddels heeft hij 25 zaken aan de grens, waar hij medicijnen verkoopt. Door met hem out of the box te denken, ben ik op het idee van de uitbreiding gekomen.”Œ

Hij wil niet alleen het beste uit zichzelf halen; hij wil ook dat zijn vijftig man tellende team floreert. Dat zij gelukkig zijn in hun rol. Vinden, binden en boeien zijn daarbij de sleutelwoorden.

Robert Hermens

Uitgever