Prinsjesdag 2026 – Top 10Prinsjesdag 2026 – Top 10Prinsjesdag 2026 – Top 10Prinsjesdag 2026 – Top 10
  • Land van Cuijk
    • Regio info
    • Vacatures
  • Ondernemersinfo
    • Vestigingsklimaat
    • Bedrijventerreinen
    • Bedrijfshuisvesting
    • Gemeente bedrijfscontacten
    • Netwerkorganisaties
  • Agenda
  • Over InZaken
    • Bedrijfsplatform
    • Magazine
      • Online lezen
      • Redactie
      • Adverteren
    • Uitgeverij
      • Andere activiteiten
      • Verbinden
      • Beurzen
    • Contact
✕

Prinsjesdag 2026 – Top 10

Categorieën
  • Artikel
Tags

Welke fiscale voorstellen voor ondernemers kwamen op Prinsjesdag 2026 uit het koffertje van minister Heinen van Financiën? Wij zetten de tien belangrijkste wijzigingen voor je op een rij.

Minder fiscale voordelen voor ondernemers

Vanaf 2027 worden verschillende fiscale voordelen voor ondernemers verder versoberd. Zo daalt de zelfstandigenaftrek van € 1.200 naar € 900. Ook de startersaftrek wordt vrijwel volledig afgebouwd en verdwijnt uiteindelijk. Daarnaast wordt de stakingsaftrek fors verlaagd en worden de percentages van de meewerkaftrek teruggebracht. Uiteindelijk verdwijnen beide regelingen. De regeling voor willekeurige afschrijving voor starters vervalt per 1 januari 2028.

Vooral startende ondernemers, ondernemers die binnen enkele jaren willen stoppen en ondernemers met een meewerkende partner kunnen hierdoor meer belasting gaan betalen.

Tip!

Controleer of je huidige rechtsvorm nog past bij je onderneming. Door de afbouw van fiscale faciliteiten kan een bv in sommige situaties aantrekkelijker worden.

Meer ruimte voor reiskosten, versobering van de WKR

Werkgevers mogen met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2026 maximaal € 0,25 per zakelijke kilometer onbelast vergoeden. Dat was € 0,23 per kilometer.

Tegelijkertijd vervalt vanaf 2027 de vrijstelling voor personeelskorting op branche-eigen producten. Die korting moet dan worden ondergebracht in de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR). Daar staat tegenover dat de vrije ruimte over de eerste € 400.000 van de fiscale loonsom stijgt van 2% naar 2,16%.

Fossiel rijden duurder, nieuwe regels voor youngtimers

Werkgevers die vanaf 2027 een personenauto met uitstoot ter beschikking stellen voor privégebruik, krijgen te maken met een extra heffing van 12% van de cataloguswaarde. Voor bepaalde situaties gelden uitzonderingen, bijvoorbeeld bij vervangend vervoer tijdens reparaties en onder voorwaarden voor incidenteel gebruik van een deelauto.

Ook de youngtimerregeling verandert. De leeftijdsgrens stijgt in 2027 van 16 naar 17 jaar en vanaf 2028 naar 20 jaar. De eerder aangekondigde verhoging naar 25 jaar gaat niet door.

Let op!

Voor bestaande auto’s gelden overgangsregels. Het moment waarop een auto ter beschikking is gesteld, kan daardoor grote fiscale gevolgen hebben.

Hogere belastingdruk in box 1

Normaal gesproken worden belastingschijven en heffingskortingen volledig aangepast aan de inflatie. In 2027 en 2028 gebeurt dat slechts gedeeltelijk.

Daardoor stijgen de schijfgrenzen minder hard mee met de inflatie. Tegelijkertijd gaan ook de tarieven omhoog. Het tarief in de eerste schijf stijgt naar 36,23% en in de tweede schijf naar 38,16%. Het hoogste tarief blijft 49,5%. Per saldo neemt hierdoor de belastingdruk toe.

Let op!

Ook dividenduitkeringen kunnen invloed hebben op je verzamelinkomen en daarmee op de hoogte van diverse heffingskortingen.

Uitstel van het nieuwe box 3-stelsel

Het kabinet heeft de behandeling van het wetsvoorstel voor een nieuw box 3-stelsel voorlopig uitgesteld. Daardoor is het onzeker of het oorspronkelijke plan om vanaf 2028 belasting te heffen over werkelijk rendement gehaald gaat worden. Het kabinet onderzoekt opnieuw hoe vermogen in de toekomst belast moet worden. Voor ondernemers en dga’s met beleggingen, verhuurd vastgoed of ander privévermogen blijft daardoor voorlopig onzekerheid bestaan.

Tip!

Leg jaarlijks het werkelijke rendement van je vermogen vast en bewaar onderliggende documenten zorgvuldig. De gegevens kunnen nodig zijn voor een beroep op de tegenbewijsregeling.

Meer steun voor innovatie en verduurzaming

Het kabinet maakt verschillende fiscale regelingen aantrekkelijker. De energie-investeringsaftrek stijgt per 2027 van 40% naar 45,5%. Ook de afdrachtvermindering voor speur- en ontwikkelingswerk wordt verruimd. Daarnaast wordt de innovatiebox aantrekkelijker doordat het maximale forfaitaire bedrag stijgt van € 25.000 naar € 100.000. Hiermee wil het kabinet investeringen in innovatie en verduurzaming stimuleren.

Tip!

Controleer vooraf of jouw investering op de Energielijst staat en meld deze tijdig aan bij RVO.

Nieuwe fiscale regeling voor start-ups en scale-ups

Om innovatie te stimuleren komt er een gunstige fiscale regeling voor aandelenopties van werknemers bij start-ups en scale-ups.

Onder voorwaarden wordt slechts 65% van het voordeel belast als loon. De belastingheffing vindt in principe pas plaats wanneer de aandelen daadwerkelijk worden verkocht. Hierdoor wordt werknemersparticipatie aantrekkelijker voor jonge groeibedrijven.

Tip!

Onderzoek of jouw onderneming in aanmerking komt voor de benodigde RVO-beschikking.

Let op!

De regeling geldt alleen voor ondernemingen die voldoen aan specifieke voorwaarden voor start-ups en scale-ups.

Hogere werkgeverslasten door stijging Aof-premie

Om hogere defensie-uitgaven te financieren, verhoogt het kabinet de premie voor het Arbeidsongeschiktheidsfonds (Aof).

De exacte percentages zijn nog niet bekend, maar werkgevers moeten rekening houden met hogere loonkosten vanaf 2027

Tip!

Neem alvast een verhoging van de werkgeverslasten mee in de begroting voor 2027.

Overdrachtsbelasting op beleggingswoningen naar 7%

Koop je een woning waarin je niet zelf gaat wonen, zoals een verhuurde woning of vakantiewoning? Dan daalt de overdrachtsbelasting per 1 januari 2027 van 8% naar 7%.

Voor woningen die je zelf gaat bewonen blijft het tarief van 2% gelden. Ook de startersvrijstelling blijft bestaan.

Aftrek specifieke zorgkosten verdwijnt

De aftrek voor specifieke zorgkosten in de inkomstenbelasting verdwijnt per 1 januari 2028. Het gaat onder meer om bepaalde niet-vergoede uitgaven voor geneesmiddelen, hulpmiddelen, vervoer, dieetkosten en extra gezinshulp. Voor mensen met een chronische ziekte werkt het kabinet aan een nieuwe compensatieregeling.

Paul van Lieshout
Accountant
mill@countus.nl
T 0485-454596

www.countus.nl

Delen

Gerelateerde artikelen

Weer een nieuw gezicht inwerken…


Lees meer

Spoon breidt uit met exclusieve private dining-locatie Kade 22


Lees meer
REDACTIONEEL
ALLE
ARTIKELEN
COLUMNS
KORTE ZAKEN

  • WELKOM
  • MAGAZINE
  • NETWERKACTIVITEITEN
  • VESTIGINGSKLIMAAT
  • OVER ONS
  • ADVERTEREN
  • COLOFON
  • ALGEMENE VOORWAARDEN
  • DISCLAIMER
  • CONTACT
  • InZAKEN
  • Robert Hermens
  • Udensedijk 35
  • 5451 PK Mill
  • E: info@inzaken.nl
  • T: 06 55 34 03 24
© InZaken.nl
Design: Maek | Website: Premium Online
      We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat we je de best mogelijke ervaring op onze website kunnen aanbieden. Als je doorgaat met het gebruiken van de site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.AccepterenPrivacybeleid