Met een staat van dienst van een kleine twee decennia mag accountantskantoor Slooten van den Bogaart tot de ‘gevestigde orde’ gerekend worden. Maar het kantoor rond fiscaal jurist Remco van Slooten en accountant Eric van den Bogaart blijft zichzelf opnieuw uitvinden. Daarbij blikt het voortdurend vóóruit en blijft het meedenken met zijn klanten. Dit keer: de invloed van AI op de dienstverlening in de accountancy.
“We krijgen tegenwoordig veel e-mails waarin relaties ons vertellen dat ze AI om informatie hebben gevraagd. ‘AI zegt dit’, horen we dan, ‘en klopt dat?’ Of zelfs: ‘Oh, ik maak wel even een overeenkomst met CGPT’. Wij zeggen dan: ‘Het advies dat je van AI krijgt, is hoogstens zo goed als de input en opdrachten die je AI geeft’. Als eerste verkenning en rond een algemene vraag is AI prima, maar vergeet niet dat AI met algoritmes werkt (verderop meer daarover) en dus eigenlijk een ‘pleaser’ is. Daardoor mist het advies mogelijk de context. Zonder fiscale, financiële danwel juridische kennis en ervaring en de juiste vraagstelling heb je als klant niks aan het inschakelen van AI. Dan is het alsof wij als fiscalist of accountant aan AI vragen hoe een gebroken enkel te behandelen…”
Niet blind vertrouwen
“Een voetballer zei eens: ‘Ieder voordeel heb zijn nadeel’. En zo is het met AI net zo. Je kunt niet altijd blind vertrouwen op AI, want het maakt gebruik van de hierboven genoemde algoritmes. En die worden door mensen gemaakt. Reeksen instructies, ontworpen om een taak uit te voeren. De slachtoffers van de toeslagenaffaire weten welke desastreuze gevolgen algoritmes kúnnen hebben. Hoe ‘slim’ de bovengenoemde tools ook zijn, uitkomsten moeten altijd gecontroleerd worden en afgezet tegen wet- en regelgeving.”
“Niettemin: AI gaat nooit meer weg. Slooten van den Bogaart maakt er ook gebruik van. Tot op zekere hoogte. Zo kunnen data-analyses ons helpen beter geïnformeerde financiële aanbevelingen te doen en strategieën te optimaliseren. Grootste voordeel is dat het de kans op menselijke fouten vermindert en tijd bespaart, waardoor wij ons kunnen richten op het analyseren van de gegevens en het bieden van nóg waardevoller advies aan onze cliënten.”
‘Die uit Cuijk!’
“En daar zit ‘m de crux. Als specialisten weten wij hóe en wannéér we AI in moeten zetten. Onze klanten zijn generalisten, hebben in de regel geen verstand van ons werkgebied. En daarmee beledigen we niemand, want omgekeerd is dat net zo. Ik krijg als specialist de juiste antwoorden van AI door de kennis en kunde die ik heb en de vragen die ik stel. En daarbij kan ik de antwoorden ook nog eens toetsen.”
“Conclusie: AI is een (start)hulpmiddel, maar neem nooit fiscale, financiële danwel juridische beslissingen op basis van het antwoord dat je krijgt van CGPT. Ná het gebruik van AI raadpleeg je vervolgens de specialist. Die uit Cuijk!”


