Vantienen Zeeland en Pantein
Al sinds 1973 maakt vantienen ‘goeie koffie’ overal, altijd en voor iedereen bereikbaar. Bedrijven, instellingen, horeca en (sport)verenigingen vertrouwen erop. Daarbij gaat het allang niet meer om het leveren
van koffie, dranken en automaten alléén. Vantienen denkt mee bij
beslissingen die klanten optimaal ontzorgen. Zo ook bij zorgorganisatie Pantein, die de visie op koffie opnieuw in beeld gebracht heeft.
Pantein biedt in Noordoost-Brabant en Noord-Limburg een breed netwerk van zorgdiensten: van ziekenhuis- en ouderenzorg tot thuiszorg en revalidatie. Onder andere het Maasziekenhuis, 35 wijkteams, negen woonzorglocaties en een revalidatiekliniek vallen onder de organisatie. Er
werken ruim vierduizend mensen. Pantein was niet op zoek naar een nieuwe koffieleverancier, Nescafé is immers al jarenlang hun betrouwbare partner op koffiegebied, maar het bestaande servicecontract met een andere partij liep af. Dat bood ruimte voor verandering.
Getipt
In het ontstaan van de samenwerking tussen Pantein en vantienen speelt Nescafé een grote rol, verduidelijkt Lars Jacobs, accountmanager voor de regio Nijmegen-
Venlo bij vantienen. “Nescafé is onze
gezamenlijke koffiepartner. Zij leveren al jaren de koffie bij Pantein. Vantienen werkt, als dealer, ook al jarenlang samen met Nescafé. Pantein had de service ergens anders ondergebracht en dat servicecontract liep af. Daarop besloot Pantein nieuwe keuzes te maken op
servicevlak en op zoek te gaan naar een dienstverlener die dit kon realiseren.
Nescafé heeft vantienen getipt als regionale speler.”
Koffiebeleving zelf invullen
Marcel Derks, teamleider Eten & Drinken bij Pantein, is erg gelukkig met het feit dat de kennis van vantienen kon worden ingeroepen. “Zorg verandert”, stelt de teamleider. “Bewoners van onze verzorgingshuizen wonen er gemiddeld veel korter dan voorheen. En omdat koffie voor bewoners en hun gasten een ‘warm’ moment is, willen we daar meer aandacht voor. Het liefst op een manier die we verder kunnen invoeren in onze hele organisatie. De belangrijkste vernieuwing is dat iedereen zijn of haar koffiebeleving helemaal zelf kan invullen. De sterkte kan worden
aangepast en er is een koudwater-functie toegevoegd. De tijd van de ‘pot koffie’ voor een afdeling of huiskamer is voorbij.” Bart van Tienen, Verkoop Manager bij vantienen, herkent dat: “Koffie is van iedereen. En iedereen vindt er iets van. Dat zal nooit veranderen.”
Toegankelijker
Lars: “We zijn eerst alle locaties langsgegaan. Wat staat er? Wat moet het
worden? Geleidelijk werden de wensen duidelijk. We hebben besloten om
130 koffiemachines te plaatsen, verspreid over alle locaties. Alleen al in het Maasziekenhuis zijn dat er veertig. Maar ook alle huiskamers in de zorgcentra doen mee. De oorspronkelijke koffieleverancier is nog steeds partner, maar vantienen is uitvoerend. Doordat wij regionaal georganiseerd zijn, zijn we veel flexibeler. De
service wordt regionaal geregeld en toegankelijker ingericht.”
Bart van Tienen vult aan: “Daar zit onze meerwaarde, wij hebben alles onder één dak. Kennis en expertise, maar vooral de service. Het complete ontzorgen is een van de redenen dat we regionaal gefocust willen blijven. Onze aanrijdtijden en storingsrespons zijn scherp. Van alle storingen
lossen we negentig procent binnen acht werkuren op, de rest de volgende dag. ”
Service is bij vantienen geen afdeling, het is een houding. Toen duidelijk werd dat alle veertig machines in het Maasziekenhuis in het weekend geplaatst konden worden, stonden de collega’s direct klaar. In no time meldden zich zestien collega’s vrijwillig aan – op hun vrije dagen. “Dat zegt alles over wie we zijn. We doen het samen en zetten altijd dat stapje extra. We zijn trots op ons werk en op onze klanten”, aldus Bart van Tienen.
Duurzamer
Lars en Marcel keken tijdens de inventarisatie ook kritisch naar de logistieke bewegingen binnen Pantein en hebben een duurzame verbetering aangebracht.
“Koffie wordt vanaf nu centraal geleverd en we gaan zelf onze locaties bevoorraden”, legt Marcel uit. “De medewerker op locatie hoeft geen aparte bestelling meer te plaatsen. Koffie bestellen ze nu gewoon mee met de (zorg)materialen, via hetzelfde bestelportaal. Zo maken we het onze zorgmedewerkers makkelijker, zodat ze hun tijd vooral aan bewoners kunnen besteden. Dat zorgt voor rust en duidelijkheid.”
Sterk in zorg
“Wij zijn trots dat we dit project met
Pantein mogen realiseren,” zegt Bart van Tienen. “We zijn dankbaar voor het vertrouwen dat Pantein ons geeft. Het maakt ons extra trots dat we inmiddels drie van de vier grootste zorginstellingen in Brabant van goeie koffie mogen voorzien. Dat zien wij niet als vanzelfsprekend, maar als een bevestiging dat onze servicegerichte aanpak echt waarde toevoegt – mét goeie koffie als vast onderdeel.”
Bart van Tienen,
Lars Jacobs en
Marcel Derks (v.l.n.r.)
“Koffie is voor bewoners en gasten een ‘warm’ moment”



