Stortlocatie Haps in beeld als smart energy hub
De Stortlocatie Haps is bij de gemeente Land van Cuijk nadrukkelijk in beeld als dé plek waar een smart energy hub gerealiseerd zou moeten worden. Een smart energy hub biedt ruimte voor E-laden van vrachtwagens en andere duurzame brandstoffen, in combinatie met een batterij waarin duurzame opgewekte energie kan worden opgeslagen.
Hieraan kan een truckparking met aanvullende voorzieningen zoals een horecafunctie het plaatje compleet maken. Met de aanleg van zonnepanelen en opslag- capaciteit (batterij) zou de elektriciteitsvraag en -productie samen met het aan te haken Bedrijvenpark Laarakker (dat immers aan de andere kant van de A73 ligt) voor een belangrijk deel in evenwicht gebracht kunnen worden. Een slim Energiemanagement Systeem maakt het tot een Smart Energy Hub.
De verkenning begon al zeven jaren geleden, toen de toenmalige gemeente Cuijk op zoek ging naar een parkeerplek voor vrachtwagens, om overlast in de afzonderlijke voormalige gemeenten terug te dringen. Truckparking is een onderdeel van het totale plan, daarover verderop meer. Arjan Eising, projectmanager gemeente Land van Cuijk: “Dat was inderdaad de aanzet. Kort daarop startten we een vooronderzoek hoe we voor Bedrijvenpark Laarakker vraag naar en aanbod van energie (overschot aan stroom door opwekking via zonnepanelen) met elkaar konden verbinden. Enexis noemde de netcongestie toen al als opkomend probleem, wat de aanleg van nog meer zonnepanelen bemoeilijkte. De uitkomst van het onderzoek: de komst van een gezamenlijke batterij/opvangfaciliteit.”
Aantrekkelijke optie
“De Stortlocatie Haps is de beste locatie volgens ons. De stortplaats zelf is sinds ongeveer 2000 niet meer in gebruik. Je kunt er een smart energy hub aanleggen, met voorzieningen voor E-laden voor vrachtwagens. Door de hoogte is er vanaf de snelweg zelfs niets van te zien, waar door het een aantrekkelijke optie wordt.
Het gaat om 26 hectare, zo’n veertig voetbalvelden, waarvan circa 14 hectare plat vlak is. De rest is hellend, te benutten voor bijvoorbeeld de aanleg van zonnepanelen. Ter vergelijking: Bedrijvenpark Laarakker meet 90 hectare bruto, waarvan 66 hectare uitgeefbaar is.”
Wat zou er moeten komen? Batterijcapaciteit voor opwek, en opslag en laden, in verbinding staand met Laarakker.
Aanbod van diverse duurzame brandstoffen. E-laden voor trucks, in combinatie met truckparking. Een horecafunctie en kantoorruimte voor bedrijven gelieerd aan energietransitie. Arjan Eising: “We kunnen dan dankzij de eigen batterij stroom bufferen. Daarvoor is alleen de stroom uit de zonnepanelen op locatie niet voldoende – de zon schijnt niet altijd. Er zal gekeken worden naar alternatieve, aanvullende energiebronnen. Bovendien is een koppeling met het stroomnet van Bedrijvenpark Laarakker een voorwaarde, bijvoorbeeld vanuit een van de grotere ondernemers, voor de energievoorziening op de korte termijn.”
Samen optrekken
Wethouder Maarten Jilisen van Financiën & Economie legt uit dat de locatie eigen dom is van de Omgevingsdienst Brabant Noord. “Een samenwerkingsverband van gemeenten en provincie, dus de gemeente Land van Cuijk heeft daarmee een groot aandeel in de ondergrond.” Afvalverwerker Attero is concessiehouder op de locatie. In feite een expoitant
in-ruste. Ook zij heeft belang bij invulling van de locatie. Aanleg van zonnepanelen ligt voor Attero mogelijk exploitatietechnisch het meest voor de hand.
“Maar de gemeente Land van Cuijk heeft daar óók bepaalde ideeën”, vervolgt Arjan Eising: “Er zijn méér kansen, vandaar dat we daarin gezamenlijk willen optrekken. Uit onderzoek bij Bedrijvenpark Laarakker blijkt al dat er behoefte is aan zo’n twintig gigawattuur, wat ongeveer gelijkstaat aan de opbrengst van de zonnepanelen op Laarakker. Dat zijn echter cijfers van zo’n twee jaar geleden; de stroombehoefte door de elektrificering bij bedrijven
groeit nog altijd. Daarbij komt dus nog de elektrificering van de vrachtwagens. Uit het haalbaarheidsonderzoek blijkt dat het een exploitabel plan is.”
‘Netcongestieverzachter’
Wethouder Jilisen: “We willen dit nu dan ook écht verder uitwerken in een ont werpfase. Daarvoor hebben wij dit project aangemeld bij de Regio Deal, in het kader van duurzame bedrijventerreinen. Bijna elke gemeente heeft wel een project ingediend, maar wij zijn de enige die het haalbaarheidsonderzoek voorbij zijn.
Het project zou grofweg voor de helft gesubsidieerd kunnen worden, de rest moeten we zelf bijpassen.” “Als we na de zomer, als er uitsluitsel is, een contract kunnen tekenen met het Rijk, dan kunnen we de opdracht ver strekken voor de ontwerpfase. Met een jaar doorlooptijd zouden we eind 2026 met de realisatie kunnen beginnen. Mogelijk kunnen ook andere gebruikers buiten het park aanhaken. Enexis ziet het plan in ieder geval als een ‘netcongestie verzachter’, deze komen bovenaan hun prioriteitenlijst voor toekenning van nieuwe grootverbruikersaansluitingen.”
Een ‘smart’ of een ‘clean’ energy hub?
Een smart energy hub is een meer geavanceerde vorm van een energy hub, gericht op het optimaliseren van de energievoorziening, kostenverlaging en het verbeteren van de betrouwbaarheid van het energienetwerk. Daarvoor wordt een energie managementsysteem toegevoegd, die vraag en aanbod koppelt.
Een clean energy hub is een tank, laad of bunkerstation waar minimaal twee alternatieve duurzame energiebronnen worden aangeboden, vaak gericht op zwaar goederenvervoer. Daarmee huist er op Bedrijvenpark Laarakker al een clean energy hub: GreenPoint.
Kijk voor meer informatie ook op landvancuijk.nl



