‘Genieten van klantcontacten en reuring’
Boerderijwinkel Verdaasdonk is het geesteskind van Peter en Marie- Claire Verdaasdonk. Wat ooit begon als tuinbouwbedrijf, met verkoop van eigen producten, ging in de loop van de tijd over naar een heuse winkel, met – op zeker – moment vijf vestigingen in de regio. Na pittige (corona)tijden en gewijzigde strategie wordt er nu weer vooruit geblikt met de bouw van een loods voor opslag en logistiek. En er kwam een nieuwe huisbankier. Een ontmoeting tussen zakelijk adviseur Martijn Leurs van ING en een gedreven, groene ondernemer.
Peter Verdaasdonk en zijn vrouw Marie-Claire startten in 1995 hun onderneming, nadat beiden waren afgestudeerd.
De ouders van Peter hadden hier in Sint-Anthonis koeien en varkens en mijn twee broers zijn erin doorgegaan. Omdat ik van jongs af in de tuinbouw gewerkt had, ben ik hier zelf gestart.Gewoon een stuk wei omgeploegd, groente geteeld en wel zien hoe het zou gaan. Bordje aan de weg.”
Pioniers
In de loop der jaren groeide de verkoop van eigen producten. Rond 2010 besloot het echtpaar zich meer op de winkel en minder op teelt te richten. “Om twee redenen. We wilden de risico’s beperken van het veilingsysteem; je weet van te voren nooit de opbrengst. Daarnaast genieten we beiden erg van het contact met de eindklant, de consument. En ook de reuring die dat brengt in je onderneming.” Als Adviseur Zakelijk helpt Martijn Leurs relaties de juiste financieringsoplossing te vinden voor elke (groei)fase van hun onderneming. Met zijn netwerk maakt
hij nieuwe verbindingen. Martijn ziet in deze ontwikkeling een perfect regionaal voorbeeld van een nieuwe invulling voor een agrarische onderneming. “Peter en Marie-Claire hebben bovendien in een vroeg stadium een nieuwe fase weten in te luiden. Daarin zijn ze absoluut pioniers geweest.”
Keukentafel
Peter vervolgt: “Sinds 2015 telen we enkel nog asperges zelf. We groeiden naar vijf winkels: Sint-Anthonis, Cuijk, Boekel,
Mill en Boxmeer. Toen we de coronacrisis eenmaal achter ons hadden, kwam de energiecrisis. Grondstoffen werden duurder, huren gingen omhoog, lonen stegen. We kozen ervoor drie winkels te sluiten, Sint-Anthonis en Boxmeer bleven over. Dat was een enorme stap. Tegen alle adviezen in. Maar wij zeiden: ‘We gaan het toch doen.’ Alles werd netjes afgehandeld en daarbij wisten we ook nog een gezonde basis te houden. In 2024 waren we op het niveau van onze oude omzet en klantenbestand. Intussen zijn we al weer verder.” “Een razend knappe prestatie”, vult Martijn aan. Peter Verdaasdonk zocht vervolgens con- tact met René Dings van Credion, expert in bedrijfs- en vastgoedfinancieringen voor het mkb in de regio Noord-Limburg. Er moest een nieuwe loods komen ter vervanging van de oude kas, die nu vooral voor opslag en logistiek wordt gebruikt. “Deze financieringsadviseur bekeek onze plannen en stuurde ze rond naar verschil- lende financiers. De ING reageerde meteen, met een indicatief voorstel. Onze huisbank was traag. Al snel zaten Martijn, René, Marie-Claire en ik letterlijk om de keukentafel. Daarbij kregen wij tweeën weer het gevoel dat we helemaal in het begin van onze onderneming ook hadden: we konden ons verhaal en onze emoties kwijt en er werd goed geluisterd. Het gevoel was goed. Na het definitieve voorstel bleken de ING-condities ook nog eens gunstiger te zijn.”
Gevoel overbrengen
Bij Boerderijwinkel Verdaasdonk zijn
27 mensen in dienst, zo’n 18 fte. “We verkopen veel streekproducten, maar zijn zakelijk als het om de inkoop gaat. De klant is zeer prijsbewust, in Boxmeer misschien nog meer dan hier in Sint-Anthonis. Maar van een plaatselijke teler kun je niet verlangen dat hij onder de kostprijs verkoopt. Dat betekent dat je kostentechnisch helaas niet álles uit de eigen regio kunt halen.”
Peter Verdaasdonk is klantminded: “Het gaat om het gevoel dat we overbrengen. Wij halen dat zwarte blaadje bij de bloemkool er wél af. Het is de beleving. We laten de klant de keuze. Bieden bijvoorbeeld ook paprika’s met een deukje aan. Maar dan wel met mooie exemplaren ernaast. De klant moet kunnen zeggen dat ze hier keuze hebben.” En het gaat niet om groenten en fruit alleen. Daarnaast is er vlees, barbecuepakketten en catering. “We maken veel ook zelf: wraps, soepen, sauzen, maaltijdsalades, jam. Er werken vijf mensen in de keuken.”
Nooit stil
Peter en Marie-Claire Verdaasdonk willen de tweeling Ellen en Lieke Willems niet ongenoemd laten. “Zij werken al een jaar of tien hier, ooit begonnen als vakantie- kracht. Zij zijn onze rechterhanden en een ook mede het gezicht van de winkels. Met hen bespreken we onze strategie, waarbij we altijd uitgaan van onze eigen kracht.” Daarom wil het ondernemersechtpaar met de nieuwe loods een volgende slag staan: fijner en efficiënter gaan werken. “Verder willen we nog meer klanten nieuwsgierig maken. Door dingen te organiseren: kleine evenementen, proeverijen, een aspergedag. We staan hier nooit stil.”



