Schoolvoorbeeld van praktijkgericht en ondernemend onderwijs
De weergoden maakten het keer op keer spannend: houdt de tiende editie van de FoodTour Cuijk het droog? Maar studenten van het Koning Willem I College, horecaondernemers en publiek konden op die laatste zondag in mei, tegen vijven, opgelucht adem halen. Ook de jubileum aflevering kon als geslaagd in de boeken. Al was zij dat eigenlijk bij voorbaat al: “Een mooiere hybride leeromgeving, praktijkgericht, inter disciplinair maar vooral ook ondernemend kunnen wij niet bedenken”, aldus projectleider Rolf Asbroek.
Van onderwijs naar evenement. Voor de tiende keer organiseerden studenten van het Koning Willem I College Land van Cuijk als afstudeerproject een food & hospitality-evenement: de KW1C Food- Tour Cuijk. Deelnemers konden genieten van een van de vier verschillende culinaire wandelingen door Cuijk, waarbij op elke route tien gerechtjes werden geserveerd. De studenten werkten voor hun afstudeer- opdracht samen met 36 plaatselijke (cen- trum)ondernemers uit de foodbranche, die er hun culinaire aanbod mee op de kaart kunnen zetten, zowel letterlijk als figuurlijk.
Gegroeid
In 2014 is de FoodTour gestart vanuit ROC de Leijgraaf. Het bleek een succes. Het evenement groeide in tien jaar uit van
60 naar 1333 deelnemers en veertig deel- nemende bedrijven, de partners. Centrum- management Cuijk omarmt dit initiatief en ondersteunt daar waar mogelijk. In 2017 is een vijfjarige samenwerkingsovereenkomst getekend, die ieder jaar stilzwijgend wordt verlengd. Mede door de FoodTour kan Cuijk laten zien wat het culinair te bieden heeft. Fun fact: alle 1333 tickets voor dit jaar waren binnen een minuut verkocht.
De zestien studenten hebben zich volgens Rolf Asbroek, community manager bij het Koning Willem I College Land van Cuijk, van hun beste kant laten zien om het evenement opnieuw tot een succes te maken. Verdeeld over vier groepjes zijn studenten uit het derde jaar van de opleidingen Horeca en Toerisme & Recreatie vier maanden bezig geweest elk onderdeel van A tot Z voor te bereiden. Deze ‘account- managers’ benaderden partners en regel- den de promotie, het eten, de tenten, vergunningen, muziek en wat al niet meer.
Evenwichtige route
De in totaal 1333 deelnemers (het maxi- mum in de huidige opzet) kregen tijdens de route elk tien gerechtjes voorgeschoteld. Rolf Asbroek: “Dat betekent dat de veertig standhouders elk 333 gerechtjes maken. Onze studenten voeren alle gerechten die binnenkomen in een speciaal computer- programma in en stellen zo een evenwichtige route samen. Je wilt immers niet dat in één route bijvoorbeeld alle zoete gerechtjes zitten, maar dat ook vlees- en visgerechtjes mooi verdeeld zijn in een gevarieerd programma.”
Steffie, studente Toerisme & Recreatie geniet van de bedrijvigheid op het Louis Jansenplein, startpunt die zondag. “Op deze dag krijgen we hulp van de eerstejaars met hand-en spandiensten. Dat doet de school nu voor het tweede jaar om ook de eerstejaars erbij te betrekken; over twee jaar mogen zij dit immers zelf gaan doen. In het voortraject hebben wij partners bezocht en uitgelegd wat we van hen verwachtten. Na het doorkrijgen van de gerechtjes, zijn wij de routes gaan bepalen en konden de routekaarten worden ont- worpen. De opzet is natuurlijk elk jaar hetzelfde, maar zo weet het publiek wat het van de FoodTour mag verwachten.”
‘Het is gewoon fun!’
Asanke, student Horeca, vult aan: “Dat is precies de kracht ervan. Sommige partners doen al tien jaar mee. Goede promotie voor hen en het is ook gewoon supergezel- lig op de dag zélf. Want voor ons is het nu min of meer klaar en dus kunnen we lekker rondlopen en wat kletsen met alle partners en deelnemers. Je legt ook heel makkelijk contact met het publiek. En dat maakt het leuk, want het zijn voor een belangrijk
deel de contacten met mensen waarom je juist een opleiding als deze volgt.”
Steffie: “Het is gewoon fun! Al kan de voorbereiding best stressvol zijn en veel energie kosten. Je krijgt nog een last- minute afzegging, bijvoorbeeld, en dan moet je weer schakelen, improviseren.” Rolf Asbroek haakt in: “Dit project is voor het keuzedeel ‘Evenementen,’ een heus examenvak. Daarmee is het misschien wel het mooiste voorbeeld van ons praktijk- gericht en hybride onderwijs: niet alleen organiseren, maar ook uitvoeren. En nogmaals: de studenten regelen álles: zij ont- zorgen de horeca, doen de ticketverkoop (gegarandeerde inkomsten voor de Community manager Rolf Asbroek (l.) en de studenten Asanke en Steffie.
horeca), verzorgen de social media, staan de pers te woord.”
Steffie: “Het is een mooie opzet naar later. We werken dit jaar voor het eerst samen met het Merletcollege, waarbij docenten van beide onderwijsinstellingen gezamenlijk optrekken. Zij hebben een eigen gerechtje gemaakt.” Asanke beaamt: “Het is mooi dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt. Je kunt dit echt niet in je eentje.” Het laatste woord is aan de community manager: “De FoodTour verbindt, er lopen hier grote groepen families, vrienden en kennissen. De lokale betrokkenheid maakt het zo succesvol. En als je daar dan ook nog eens onderwijs aan kunt koppelen, dan krijg je iets om je vingers bij af te likken!




