Ben jij klantgericht… of klantgezwicht?
“Ik ben een echte ondernemer. Ik zie nieuwe kansen en maak daar een succes van,” zegt hij vol trots. “Oké, fijn,” zeg ik, “maar waarom zitten wij nu hier met elkaar te praten?” “Het gaat té goed. Iedere maand komen er klanten bij, en die willen allemaal net wat anders. En dat is niet per se wat ík wil.”
Bepalen je klanten jouw agenda? Zo ja: wat betekent dat dan voor de koers van je bedrijf? Laat je jezelf leiden door de klant in je inbox, of durf je ook nee te zeggen als die niet matcht met jouw visie? Met andere woorden: ben jij klantgericht of klantgezwicht? Je laten leiden door klanten over- komt veel ondernemers. Mijn mening hierover? Die doet er niet toe. Het gaat om jouw ondernemers- droom – en de keuzes die jij maakt om die uit te laten komen. Je klant is belangrijk, maar jíj bent de onder- nemer. Ik gun je de vrijheid om je eigen koers te bepalen. Zodat je de klanten aantrekt die jouw visie omarmen.
Dennis Barten
BEDRIJFSKUNDIG ADVISEUR EN PARTNER HKB
www.hkb-advies.nl

Vriendengroepen, zakelijke netwerken en ecosystemen
De meesten van ons kennen het al van jongs af aan: vriendengroepen. Op de basisschool ontstaan ze vanzelf, kinderen die samen spelen, verjaardagen vieren en later als
volwassenen nog steeds leuke dingen doen. In landelijke gebieden zijn deze groepen extra belangrijk; we wonen verder van elkaar en zoeken daarom actief verbinding. De basis: elkaar helpen, gezelligheid en samen mooie momenten beleven.Als ondernemer in het Land van Cuijk kun je ook deelnemen aan zakelijke netwerken. Hier deel je kennis en bouw je waardevolle contacten op. Zo was ik onlangs bij de Industriële Kring over het thema personeel. Ondernemers, gemeente, onderwijs en experts spraken openhartig over het opleiden en behouden van vaktechnisch personeel. Er waren zorgen, zoals het tekort aan praktijklokalen en de kloof tussen onderwijsvisie en ondernemersbehoeften. Toch bood het gesprek kansen. Enkele weken later stelde de gemeenteraad een groot bedrag beschikbaar voor verbetering van schoolgebouwen – een krachtig resultaat van samenwerking.Naast vriendengroepen en netwerken is er het ecosysteem rondom je onderneming: medewerkers, klanten, leveranciers, maar ook gemeente en burgers. Vergeet ook je notaris en financieel adviseur niet. De notaris helpt je bij juridische structuren, samenwerkingen en innovaties. En je financieel adviseur denkt mee over passende financieringsmodellen, sectorinzichten, subsidies en risicobeheersing.We maken allemaal deel uit van verschillende netwerken. Ik gun iedereen een actieve, betekenisvolle rol daarin. En laat ons als bank vooral weten waar we kunnen ondersteunen.
Tot slot: het belangrijkste netwerk is en blijft je familie. Geniet van een prachtige zomer – geniet van en met elkaar!

Jacintha van den Hoek
Directeur Rabobank
Land van Cuijk en Maasduinen
Verwachtingen toerisme voor 2025
VROEGER BOEKEN EN REVIEWS NOG BELANGRIJKER
Ruim de helft van alle Nederlanders gaat in 2025 net zo vaak op vakantie als in andere jaren en is bereid om dan ook net zoveel of zelfs meer uit te geven. Daar staat tegen- over dat een op de acht Nederlanders aangeeft dit jaar minder op vakantie te gaan en minder te willen besteden. Dat laatste lijkt een gevolg van de gestegen prijzen van vooral vliegtickets en accommodaties.
Dat blijkt uit een onderzoek van Zoover, gebaseerd op een analyse van het zoek- en boekgedrag van de dertig miljoen jaarlijkse bezoekers en de ruim 3,9 miljoen reviews op de website www.zoover.nl. De review- en boekingssite meldt ook dat degenen die wél op vakantie gaan, weer vroeger boeken. Zo werden in december al 24 procent meer mei- en zomervakanties geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar.
Uit de enquête van Zoover komt verder naar voren dat Nederlanders niet onvoorbereid een vakantie boeken. Driekwart van de respondenten bekijkt
altijd reviews voordat ze boeken, en een op de vijf soms. De helft van de respondenten bekijkt minstens tien reviews. Het bewijst opnieuw hoe belangrijk het voor toeristische bedrijven is om hun reviews op orde te hebben.
Campagne ‘Nu je híer bent…’ gestart
Begin juni is de campagne ‘Nu je híer bent…’ van start gegaan. Met
deze campagne wil Visit Land van Cuijk zowel inwoners van het Land
van Cuijk als gasten die hier voor langere tijd verblijven verleiden om,
mogelijk nog onbekende, bezienswaardigheden in het Land van Cuijk te bezoeken – en zo de regio nog beter te leren kennen. De campagne is een vervolg op ‘Waarom ver weg als het ook dichtbij is.’ Voor meer informatie over de campagne én over wat er in het Land van Cuijk te beleven valt, zie ook de vernieuwde, zowel in inhoud als in vorm, campagnewebsite: www.vakantieineigenlandvancuijk.nl
Gouden Zoover award voor boszicht
Camping Boszicht in Wilbertoord heeft voor het achtste achtereenvolgende jaar de Gouden Zoover Award ontvangen. “Wij behoren hiermee tot de beste kleinere accommodaties van het land. Keimooi toch”, aldus de verheugde eigenaren Riet en John van Grinsven. Zoover kent de award jaarlijks toe aan toeristische bedrijven die een gemiddelde reviewscore van 9 of hoger hebben behaald, op basis van minstens twintig reviews. Boszicht kreeg een gemiddelde score van zelfs 9,3.

Agro- en foodsector: Al meer dan 15 miljoen euro
voor KWF
Het is dit jaar voor de vijftiende keer dat de agro- en foodsector onder de noemer ‘BIG Challenge, farmers against cancer’ aan Alpe d’ HuZes deelneemt. Er deden 149 deelnemers mee aan de Alpe d’HuZes en 46 aan de Zus op woensdag. Dinsdag 3 juni, tijdens de motivatiebijeenkomst in Alpe d’Huez, maakte BIG Challenge de voorlopige tussenstand van 1.138.025 euro bekend en donderdag 5 juni kwam de lange groene colonne met een bord met daarop 1.193.702 euro over de finish.
BIG Challenge is gestart in 2009 door Herman Houweling en uitgegroeid tot een van de grootste fondsenwervers van Alpe d’HuZes. Een grote groep agrarisch ondernemers, adviseurs, leveranciers en andere betrokkenen zet zich in om een einde te maken aan de ellende en onmacht die de ziekte kan- ker in onze maatschappij veroorzaakt. Dat doen ze door begin juni zo vaak mogelijk de Alpe d’Huez te beklimmen. Dankzij vele giften van bedrijven en trouwe sponsors, uiteenlopende acties en persoonlijke donaties slagen de deelnemers erin dit mooie resultaat neer te zetten.
In totaal heeft de agro- en foodsector tot nu toe zo’n 15 miljoen euro opgehaald voor onderzoek naar kanker. Dit is volledig gedoneerd aan Alpe d’HuZes KWF Kankerbestrijding. Tijdens bijeenkomsten van BIG Challenge wordt Herman steevast herdacht en geroemd om wat hij in gang heeft gezet.

Maek opent tweede kantoor in Uden
Maek creative team breidt uit. Sinds 1 mei 2025 huist het team naast de ver- trouwde locatie in Sint Anthonis ook in een tweede kantoor, in Uden. Daarmee versterkt Maek haar positie in de regio’s Land van Cuijk en Maashorst en zet het een volgende stap in de groei als creatieve kracht in merkontwikkeling.
Met twee kantoren midden in het Land van Cuijk en Maashorst benadrukt Maek de centrale positie die zij inmiddels inneemt in een gebied grofweg omzoomd door Boxmeer, Nijmegen, Oss, Veghel, Den Bosch en Venlo. Binnen die regio groeit het aantal klanten, zeker ook in het westelijk deel ervan. Een nieuwe vestiging in Uden is dan ook een logische stap ‘over de Middenpeelweg,’ dichter naar de roots van account director Monique Ebben.
Het nieuwe kantoor aan de Loopkant straat 25 in d’n Office biedt ruimte aan verdere samenwerking, groei en inspiratie. Voor Maek betekent het vooral: dichter bij klanten zijn, sneller schakelen en nog meer focus op het bouwen van sterke merken samen met opdrachtgevers. Op de kenmerkende nuchtere Maek-manier, nooit hoog van de toren blazend.
“We blijven met beide benen in Sint Anthonis staan; daar ligt onze oorsprong en onze ziel”, zegt creative director Anita Kroef, die ruim twee decennia geleden samen met Monique Ebben aan de wieg stond van Maek. De account director vervolgt: “Maar met een tweede kantoor in Uden openen we letterlijk de deuren naar nieuwe ontmoetingen, projecten en kansen. Een plek waar communicatieadvies, creativiteit en vakmanschap samenkomen.” Daar komt bij dat Maek in Sint Anthonis simpelweg uit haar jas groeit. Dus naast een tweede kantoor in Uden, heeft Maek in Sint Anthonis, een steenworp verderop, een deel van het voormalige gemeentehuis aangekocht. Maek zal daar vanaf begin 2026 op maar liefst drie verdiepingen creatieve krachten bundelen. Meer informatie: www.maek.nl

Koffiefabel: De beste koffie komt uit Italië
Het klinkt zo mooi: “De beste koffie komt uit Italië.” Maar klopt dat eigenlijk wel? Over een predikaat als ‘de beste’ valt natuurlijk eindeloos te twisten. Bovendien: als je het letter- lijk neemt, komt er helemaal geen koffie uit Italië – in ieder geval niet qua herkomst van de koffiebonen. Toch heeft Italië een grote rol gespeeld in de koffiecultuur zoals we die nu kennen. Het is immers de bakermat van de espresso, de moka-pot en talloze koffiebars waar de cappuccino bijna heilig is. Italië ademt koffie. Traditioneel worden koffiebonen in Italië relatief donker gebrand, wat leidt tot een bittere smaak. Niet voor niets wordt Itali- aanse koffie vaak met suiker gedronken. Die typische Italiaanse branding is een kwestie van smaak Dat betekent natuurlijk niet dat er geen goede koffie uit Italië komt – integen- deel. Er zijn ook in Italië uitstekende koffiebranders met aandacht hebben voor herkomst, branding en kwaliteit. Maar het idee dat alle Italiaanse koffie goed is, of zelfs de beste, is een fabel. Laat je dus niet misleiden door reputatie alleen – proef en oordeel zelf.
RANDY VAN TIENEN www.nicikoffie.nl

Prijzen: Slaaperij op ’t platteland, De Lummel,Hotel Cuijk
B&B De Slaaperij in Wilbertoord heeft een Traveller Review Award gewonnen. De prijs is toegekend door Booking.com en gebaseerd op het gemiddelde van alle gastbeoordelingen die tussen 1 december 2021 en 30 november 2024 op zowel de website als de app van Booking.com. De definitieve beoorde- lingsscore wordt berekend op basis van beoordelingen die in de afgelopen drie jaar zijn ontvangen. De Slaaperij kreeg voor het derde opeenvolgende jaar een gemiddeld rapportcijfer van 9,2.
De gasten van Op ’t Platteland waar- deerden de vakantiewoning in Haps met een gemiddeld cijfer van 9,7, goed voor een Traveller Review Award van Booking.com. Logeerboerderij De Lummel in Langenboom ontving van vakantieadressen.nl een onderscheiding voor de gemiddelde gastbeoordeling van 9,3. Met maar liefst 202 reviews en een gemiddeld cijfer van 8,9 heeft ook Hotel Cuijk Van der Valk een Travellers’ Choice Award ontvangen.
Laarakkers viert tachtigjarig jubileum
Wat begon als een bescheiden loonbedrijf in Sambeek, is uitgegroeid tot een toonaangevende speler in sloopwerk, asbestverwijdering, grondwerk, sanering en recycling. Met vestigingen in Sambeek, Boxmeer en Düsseldorf en meer dan 150 medewerkers, realiseert Laarakkers jaarlijks ongeveer 600 projecten in Duitsland en Nederland.
Dankzij succesvolle samenwerkingen heeft Laarakkers haar diensten kunnen uitbreiden naar gebiedsontwikkeling, handel in (recycling-)bouwmaterialen en logistiek. Duurzaamheid staat hierbij cen- traal, met een sterke focus op milieuvrien- delijke machines, circulaire processen en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Om deze bijzondere mijlpaal te vieren, werd een jubileumreis gemaakt naar
de Belgische Ardennen. Dit weekend weerspiegelde de Laarakkers bedrijfs- cultuur: een hechte gemeenschap die elkaar inspireert, motiveert en die samen bouwt aan een succesvolle toekomst. Laarakkers kijkt met trots terug op tachtig jaar geschiedenis en met vertrou- wen vooruit naar een toekomst waarin samenwerking en innovatie centraal staan.


