Centrummanagement
Gezonde (winkel)centra in de kernen zijn voor de leefbaarheid van de regio van groot belang. De gemeente Land van Cuijk is bezig met de doorontwikkeling van haar 33 kernen, waarvan er drie op dit moment centrummanagement hebben. Het realiseren van toekomstbestendige centrumgebieden is een van de kernopgaven binnen het uitvoeringsplan van de Economische Visie Land van Cuijk 2040, die vorig jaar werd vastgesteld. Dit artikel, uit de serie rondom de Economische Visie, gaat nader in op het versterken van (winkel)centra.
Om de centrumgebieden te versterken heeft de gemeente twee opdrachten uitgezet. De eerste is het professionaliseren en versterken van centrumorganisaties, oftewel, harmonisatie van het centrummanagement. De tweede is het bezoekersbelevingstraject. Wie bezoekt onze centra en waar hebben zij behoefte aan?
Harmonisatie centrummanagement
Er is in het Land van Cuijk momenteel centrummanagement in Boxmeer, Cuijk en Grave. Vanuit de voormalige gemeenten is er in elk centrum een andere structuur, organisatiegraad, werkwijze en financiering. “Met behulp van de experts van bureau StadsKracht zijn we aan het onderzoeken hoe we de samenwerking kunnen verbeteren en centrumorganisaties nog beter kunnen laten functioneren”, verduidelijkt Bart ter Huurne, beleidsmedewerker economie, recreatie & toerisme. “Voor de organisatiegraad willen we kijken hoe elk van de drie bloedgroepen in de centra goed vertegenwoordigd kan worden in het centrummanagement. De bloedgroepen bestaan uit ondernemers (denk aan winkeliers, horeca), vastgoedeigenaren en de gemeente. Daarnaast willen we kijken hoe de samenwerking met de gemeente en tussen de centra verbeterd kan worden. Hiervoor is rolduidelijkheid, goede communicatie en een overlegstructuur nodig.”
“Verder willen we kijken hoe we processen zoveel mogelijk op een eenduidige manier kunnen inrichten”, aldus Jorrit Roorda, strategisch adviseur ruimtelijk beleid. “Goed georganiseerd en professioneel centrummanagement is een van de manieren waarop we centra kunnen versterken. Er komt straks één model van waaruit elk centrummanagement moet gaan werken. Dit harmonisatiemodel kan dus gezien worden als een blauwdruk voor de organisatiestructuur. Dat geeft duidelijkheid. Ook richting centra die van plan zijn centrummanagement op te tuigen.’
Traject
Afgelopen april was de eerste aftrap met de centra. Op dit moment wordt door Stadskracht onderzocht wat de huidige situatie is en waar verbeterpunten liggen. Een uitgewerkt verslag met daarbij opmerkingen wordt in november met de centra besproken. Jorrit Roorda: “We vinden participatie vanuit de samenleving erg belangrijk. We zien graag draagvlak vanuit alle partijen die bij een centrum betrokken zijn. Niet alleen ondernemers of vastgoedeigenaren, ook gebruikers. En welke rol pakt de gemeente? De gemeente heeft een verbindende en faciliterende rol. Wij helpen en ondersteunen de ondernemers en vastgoedeigenaren bij de invulling en uitvoering.”
Bezoekersbeleving
Naast de harmonisatie van het centrummanagement is de gemeente samen met adviesbureau Ginder bezig met een bezoekersbelevingstraject. Onderzocht wordt wie de bezoekers van de centra zijn, welk profiel ze hebben en wat de verbeterpunten zijn om de centra nog aantrekkelijker te maken voor de bezoekers. Denk bijvoorbeeld aan een winkelaanbod dat aansluit op de wensen van de bezoeker, maar ook onderscheidend genoeg is, waar ruimte is voor groen, waar goede parkeervoorzieningen zijn en de panden er fraai uitzien. Kortom: een plek waar je wilt zijn. Zo wordt duidelijk of uitstraling en profielen overeenkomen en weet je als kern wat je eventueel kan aanpassen.
Daarnaast wordt ook gekeken naar de onderlinge positionering van de centra. Zo hopen we bijvoorbeeld toeristen die voor een langere periode in onze gemeente zijn, te verleiden om meerdere centra te bezoeken. Bart ter Huurne: “Samen met externen en collega’s uit verschillende teams worden de centra onder de loep genomen. Ginder stelt een inspiratiedocument op dat naast waardevolle informatie voor de ondernemers en de gemeente ook kan dienen als input voor andere acties en maatregelen uit de economische visie.”
“Als gemeente merken we dat centrumorganisaties steeds vaker onderling samenwerken. Ook op het gebied van de eerder genoemde positionering van de centra. Deze ontwikkeling juichen we van harte toe. Om te achterhalen hoe bezoekers de centra ervaren zijn er bezoeken (schouwen) afgelegd en/of gepland door Ginder. Deze schouwen worden gehouden in de centra van Boxmeer, Cuijk en Grave. Maar ook Mill, Overloon en Vierlingsbeek worden onderzocht.
Kijk voor meer informatie ook op landvancuijk.nl
Ondernemer, praat mee!
Snel een boodschap doen tussen de middag? Een relatiegeschenk scoren. Zakelijke lunch of diner? Medewerkers die een broodje gaan halen. Met hun winkels en horeca zijn de centrumgebieden belangrijk voor jou én je mensen. Ze zijn onmisbaar voor het vestigingsklimaat, zorgen ervoor dat mensen hier graag wonen, werken en verblijven. Centrumgebieden gaan ook jou aan. Meepraten? Suggesties? Wij horen graag van je: e-mail naar: economischezaken@landvancuijk.nl



