Statuten: meer dan een papiertjeStatuten: meer dan een papiertjeStatuten: meer dan een papiertjeStatuten: meer dan een papiertje
  • Land van Cuijk
    • Regio info
    • Vacatures
  • Ondernemersinfo
    • Vestigingsklimaat
    • Bedrijventerreinen
    • Bedrijfshuisvesting
    • Gemeente bedrijfscontacten
    • Netwerkorganisaties
  • Redactioneel
    • Artikelen
      • Categorie
    • Columns
    • Korte zaken
  • Agenda
  • Over InZaken
    • Bedrijfsplatform
    • Magazine
      • Online lezen
      • Redactie
      • Adverteren
    • Uitgeverij
      • Andere activiteiten
      • Verbinden
      • Beurzen
    • Contact
✕

Statuten: meer dan een papiertje

Categorieën
  • Artikel
Tags
M. Spijker - ©BerryPoelen

Maurice Spijker GH advocatenBij de oprichting van uw bedrijf heeft u hoogst­waarschijnlijk een bezoek aan de notaris moeten brengen. Dit is het geval wanneer uw bedrijf is ondergebracht in een rechts­persoon. Rechtspersonen zijn bijvoorbeeld de B.V., N.V., stichting en vereniging. De notaris heeft de statuten opgemaakt, waarmee uw bedrijf is geboren. U gaat vervolgens met uw bedrijfs­activiteiten van start en de statuten verdwijnen vaak diep in de kast. Zelden worden ze meer afgestoft.

De statuten vormen echter een belangrijk document voor uw bedrijf. Ze regelen de onderlinge verhoudingen binnen het bedrijf. De verhouding tussen de leden van het bestuur, aandeelhouders en eventuele toezichthoudende organen staan hierin beschreven. De statuten regelen vaak ook wat er moet gebeuren om het bedrijf te beëindigen.

Besluiten van het bedrijf zijn bovendien ongeldig, wanneer ze in strijd zijn met de statuten zijn genomen. In de praktijk leidt dit doorgaans niet tot problemen, omdat vaak niemand protesteert tegen zo’n ‘ongeldig besluit’. Wanneer er echter een intern conflict dreigt, dan worden de statuten weer relevant. Het is dan zaak om de statuten goed te volgen. Besluiten die worden genomen, bijvoorbeeld ter voorkoming of beëindiging van het conflict, kunnen dan immers achteraf niet alsnog ongeldig worden verklaard. Dit voorkomt verdere escalatie van het conflict en problemen binnen uw bedrijf.

Neem dus geen onnodig risico. Dreigen er conflicten binnen uw bedrijf? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Wij denken graag mee.

GH ADVOCATEN
T 0485-56 16 46
mspijker@ghadvocaten.nl

 

Delen

Gerelateerde artikelen

Lokale ondernemers leggen eer in hun werk


Lees meer

‘Circulair bouwen is onze intrinsieke motivatie’


Lees meer
REDACTIONEEL
ALLE
ARTIKELEN
COLUMNS
KORTE ZAKEN

  • WELKOM
  • MAGAZINE
  • NETWERKACTIVITEITEN
  • VESTIGINGSKLIMAAT
  • OVER ONS
  • ADVERTEREN
  • COLOFON
  • ALGEMENE VOORWAARDEN
  • DISCLAIMER
  • CONTACT
  • InZAKEN
  • Robert Hermens
  • Udensedijk 35
  • 5451 PK Mill
  • E: info@inzaken.nl
  • T: 06 55 34 03 24
© InZaken.nl
Design: Maek | Website: Premium Online
      We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat we je de best mogelijke ervaring op onze website kunnen aanbieden. Als je doorgaat met het gebruiken van de site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.AccepterenPrivacybeleid