De zekerheid bij vaste taxatie
Veldsink Land van Cuijk maakte de afgelopen jaren een sterke groei door binnen de zakelijke markt op gebied van verzekeren en advisering in risicobeheer. De gedeelde toekomstvisie met Veldsink Gennep maakt het werkgebied niet alleen geografisch groter; de samenwerking betekent ook een belangrijke opschaling in kritische grootte van het kantoor. Dat heeft geleid tot een uitgebalanceerd team van adviseurs waarbij uiteindelijk de klant de vruchten plukt van een grotere organisatie.
Daarbij maakt de samenwerking met toonaangevende verzekeraars en beursmakelaars het mogelijk complexe grootzakelijke relaties te voorzien van passend advies en bemiddeling in, uiteindelijk als sluitpost, een verzekeringsproduct. Het belang van het juiste advies is vanzelf- sprekend onmiskenbaar. Welke risico’s kun je als bedrijf zelf dragen, welke risico’s kun je beperken of zelfs uitsluiten en welke risico’s verleg je naar een verzekeraar? Een onderdeel van het advies is het vast- stellen van de verzekerde waardes voor een gebouw, inventaris en voorraden. Kies je voor een zogenaamde open polis of voor een polis op basis van vaste taxatie of een garantieregeling vanuit verzekeraars. De keuze vooraf kan achteraf veel impact hebben op de uiteindelijke schadeafhandeling en daarbij de rol van (contra)expert.
Schade is nooit prettig…
Bart Siroen, vestigingsmanager en zakelijke adviseur bij Veldsink Land van Cuijk, spreekt klare taal: “Als er bij schade achteraf blijkt dat verzekerde waardes niet overeenkomen met de werkelijke waardes dan is er sprake van over- dan wel onder- verzekering. Bij een onderverzekering heeft de klant daar last van, maar ook de contra-expert in het goed kunnen afhandelen van de geleden schade. Hoogst- waarschijnlijk is er dan in het adviestraject onvoldoende aandacht geweest voor het vaststellen van de verzekerde waardes of zijn tussentijdse investeringen niet gemeld bij verzekeraar.” “Wij adviseren altijd voor het verzekeren van gebouwen, huurdersbelangen en inventaris op basis van vaste taxatie door een gecertificeerd taxatiebureau. De getaxeerde waardes worden overgenomen door verzekeraar. Voor een gebouw is de taxatie over het algemeen zes jaar geldig, voor inventaris is de geldigheid drie jaar. Dan is er in principe geen sprake van onderverzekering. Zijn collega Maurice Veltmeijer, van Veldsink Gennep, legt uit: “Aan een open polis ligt geen taxatierapport ten grondslag. Hierbij is de kans groot dat verzekerde in het geval van schade aan bij- voorbeeld inventaris wordt geconfronteerd met een uitkering op basis van dagwaarde. Daarnaast is de kans op onderverzekering van gebouwen en/of inventaris aanzienlijk. Zonder een taxatierapport moet je bijvoorbeeld zelf met een overzicht van je inventaris komen. Daar komt bij dat er bij schade een afschrijving zal plaatsvinden.”
Niet gaan interpreteren…
Kerensa Breddels-Lam, contra-expert bij Coolen Expertise in Den Bosch, sluit hier- bij aan: “Het is niet onze voorkeur dat wij de polis gaan interpreteren, hierover moet vooraf zijn nagedacht. Het is zeker van toegevoegde waarde wanneer het intermediair die uitleg zelf kan geven zodat hierover geen onduidelijkheid kan bestaan. Zijn er bewuste keuzes gemaakt in de polis? Als partijen daar overeen- stemming over hebben, dan is dat uiteindelijk in het belang van de klant. Door goede samenwerking tussen het inter- mediair en contra-expert kun je dingen helder uitleggen aan experts en verzekeraar. Mocht een verzekerde ons in willen schakelen, dan is het bovendien belangrijk dat dit zo snel mogelijk gebeurt. Dan staan we vanaf het eerste moment náást de klant. Ik kan de polis niet veranderen, maar we kunnen wel belangrijke punten vooraf doorspreken. Met het verstrijken van de tijd wordt dat steeds moeilijker.” Bart Siroen: “Eerlijk is eerlijk: vroeger von- den intermediairs contra-expertise ‘lastig.’ Alsof je gecontroleerd werd. Die fase is voorbij, want iedereen moet zijn werk gewoon goed hebben gedaan. We zien zelfs steeds meer de waarde in van contra- expertise, omdat begeleiden van een schade véél tijd kost en wij bijvoorbeeld geen bouwkundigen zijn, waar zij uiteraard wél alle kennis van hebben. Dus ook wij erkennen dat samenwerking tussen contra en intermediair in het belang van de klant is, zolang ieder elkaar de ruimte gunt zijn of haar ding te doen.”
Duidelijkheid versus discussie…
Mark Fransman, zakelijk adviseur bij Veldsink Land van Cuijk, vult aan: “Als schade zich voordoet, kan het advies goed zijn, maar wat als de verzekerde bedragen tekort schieten? Bij vaste taxatie hoeft niemand te twijfelen.” Een tussentijdse investering? Bij grote schades heeft
80 procent te maken met onderverzekering, rekent Kerensa Breddels-Lam voor. “Bij vaste taxatie wordt iets dat verloren is, vergoed conform het getaxeerde bedrag. Bij een open polis moeten we gaan inventariseren. Dat kan altijd discussie opleveren, zeker als alles zo goed als verloren is of überhaupt nog herkenbaar is. Dat is extra lastig, want een ondernemer moet dóór. Niemand denkt eraan dat ‘ie morgen wel eens niets meer kan hebben. Dus lees ook die clausules goed door. En zorg dat je bijvoorbeeld technische keuringen netjes doorloopt.”
De kracht van een goed intermediair…
Maurice Veltmeijer: “Emoties spelen hoog op na een schade. Het is van belang dat je als ondernemer in het begin meteen met de juiste partijen kunt schakelen. Ook de (contra-) expert hoort daar bij.”Bart Siroen sluit aan: “Juist daarom zoeken wij ‘de verzekeraar die bij de klant past.’ En gaan we periodiek met de klant aan tafel zitten voor een risico-inventarisatie en kijken of verzekerbare risico’s nog passend zijn verzekerd bij verzekeraars. Dat is de kracht van een goed intermediair, niet van- achter ons bureau, maar op locatie.”



