www.ing.nl / www.autonabuurs.nl
ING in gesprek met Auto Nabuurs
Auto Nabuurs mag je een autobedrijf noemen, maar ook gerust liefhebbers. Want in het hart zegt het familiebedrijf vooral supporter van de Franse auto te zijn. Al is er intussen ook net zo veel aandacht voor andere merken. Met vernieuwende mobiliteitsconcepten, persoonlijke aandacht, gecertificeerde medewerkers en gevarieerd aanbod, hopen Miranda, Ilse en Jeroen Nabuurs dat over te dragen op klanten. Een ontmoeting tussen zakelijk adviseur Martijn Leurs van ING en een tweede generatie liefhebbers. “Wij hebben hier iets met auto’s, al zestig jaar lang.”
In januari 1964 richt Tonny Nabuurs in Haps Automobielbedrijf Nabuurs op, broer Marius sluit zich later dat jaar aan. In 1967 doet broer Henk zijn intrede, vier jaar later gevolgd door broer Jac. In 1972 wordt in Cuijk een servicepunt opgericht met daarbij een Shell tankstation. Grave (1972), Nieuw-Bergen (1979) en Venray (1996) volgen.
Tweede lichting
In de zomer van 2000 opent de nieuwe hoofdvestiging in Cuijk, met daarin alle Peugeot-activiteiten van de vestigingen van Cuijk, Grave en Haps. In 2007 dragen Marius, Jac en Henk (Tonny overlijdt onverwachts in 1984) het stokje over aan de tweede generatie. Miranda Nabuurs (dochter van Tonny), Ilse Nabuurs (dochter van Marius) en Jeroen Nabuurs (zoon van Henk) zijn dan de nieuwe eigenaren en directie van het familiebedrijf.
In 2013 verhuist Nabuurs de vestiging in Veghel naar een nieuwe ‘blue box’-locatie in Uden. De wereld ziet hybride en elektrische auto’s komen. Peugeot speelt erop in door het aantal dealervestigingen terug te brengen naar 34, in de grootse steden van Nederland. Nabuurs voegt intussen in 2017 de vestigingen van Cuijk en Venray samen in Cuijk. De Udense vestiging van Nabuurs zal men gaan afstoten. Door de centralisering kan men maximaal investeren in persoonlijk contact, hoogwaardige kwaliteit en een uitgebreid dienstenaanbod.
‘Mobiliteitsaanbieder’
Jeroen Nabuurs: “We waren er altijd van overtuigd dat het Peugeot-dealerschap de beste formule was. Natuurlijk, Cuijk is te klein om voor elk merk een aparte aanbieder te hebben. De opschaling door Peugeot overtuigde ons er echter van dat in een plaats als Cuijk nog steeds plek is voor een ‘mobiliteitsaanbieder’. Een universeel autobedrijf dat verkoop van – in principe – alle merken voert, dat APK’s, onderhoud en reparaties verricht, en daarbij ook een tankstation met wasstraat voert.” En lachend: “Met tegenwoordig ook vers belegde broodjes, intussen een begrip in Cuijk.”
“De wereld is veranderd. In onze Peugeot-tijd werd ons álles voorgeschreven, het ‘Peugeot’ aan de gevel was letterlijk groter dan ‘Nabuurs’. Dat is verdwenen, we hebben de emotie losgelaten en zijn een universele mobiliteitsleverancier geworden. En wat nu zo leuk is? Ofschoon we hier allerlei merken (gebruikte) auto’s in de showroom hebben staan, is mijn liefde voor Peugeot weer helemaal terug. Ik rijd er ook nog steeds in. Maar nog mooier: we zijn nu weer met z’n drieën ondernemer, in plaats van manager voor Peugeot.”
En ook hier: corona
Als Adviseur Zakelijk bij ING helpt Martijn Leurs relaties de juiste financieringsoplossing te vinden voor elke (groei)fase van hun onderneming. Met zijn netwerk maakt hij nieuwe verbindingen. Hij heeft ook een scherp oog voor branchebewegingen. “Het knappe aan Nabuurs is dat men van dealer naar universeel overging en heel snel daarna ook de coronaperiode moest zien door te komen. Showrooms moesten dicht, mensen werkten thuis, tankten amper, schoven onderhoud vooruit.” Maar ze zijn deze periode uitstekend doorgekomen. Jeroen Nabuurs vult aan: “Ik denk dat we pas vorig jaar de draad echt goed hebben kunnen oppakken.”
Met het oog op de toekomst heeft het autobedrijf nóg een uitdaging aan te gaan: de zoektocht naar technisch personeel. Er werken nu drie bbl’ers. “Uit Cuijk, dus regiogebonden met vooruitzichten voor mogelijk vele jaren. Ik heb het jeugdopleidingsplan van Ajax als uitgangpunt genomen en op die leest willen we verder bouwen. We zijn een Erkend Opleidingsbedrijf en deze jonge krachten geven ons veel energie.”
De juiste visie
Het was rond de verkoop van de Udense locatie dat, via Jarno Guelen van Bol Adviseurs, Martijn Leurs (weer) bij Auto Nabuurs in beeld verscheen. “Met de verkoop van deze locatie ontstonden mogelijkheden om te investeren in de locatie in Cuijk.” We moesten dus een plan optuigen, passend voor zowel de eerste als tweede generatie, maar ook voor een bank uiteraard.”
Miranda Nabuurs: “We hebben daarbij ingezet op verduurzaming, waar we zelf al langer nadrukkelijk mee bezig zijn. Omdat we vinden dat het moet, maar ook omdat een bank best wil financieren, maar dan wel in ondernemers-van-de-toekomst. Het was een pittig traject, en van sommige investeringen is het terugverdienmodel twijfelachtig.”
“De moeilijke (corona)jaren zijn achteraf vrij snel voorbij gevlogen. Resultaattechnisch waren ze niet de beste, maar we hebben de ontwikkeling van ons bedrijf wel fundamenteel kunnen laten doorlopen. En dat betaalt zich terug. Er was tijd voor zelfreflectie, ja”, besluit Jeroen Nabuurs. Uiteindelijk hadden we meerdere opties en is de overstap naar ING intussen een feit. Martijn Leurs: “Dan blijkt dat de gekozen visie van Auto Nabuurs de juiste is geweest.”




