Nieuwe website weerspiegelt identiteit ambitieuze aannemer
Wux, het Cuijkse full service-internetbureau, verzorgt projecten van a tot z: van advies tot zoekmachine-optimalisatie. Wux maakt avonturen in het digitale landschap beter en mooier, maar vooral: rendabeler en economischer. Een door Wux gemaakte website of webshop is nooit ‘zomaar’ een site. Er zit een doordacht traject achter. Een volgend voorbeeld uit Wux’ rugzak is de nieuwe corporate website van BGM Infra. Deze weerspiegelt de identiteit van de multidisciplinaire aannemer, toegewijd aan het uit- voeren van integrale projecten in ondergrondse infrastructuur.
De nieuwe website is een zichtbaar resultaat van de professionaliseringsslag die de gehele organisatie heeft gemaakt. Floor Bindels, freelance marketeer bij Controvers, werd ingeschakeld om deze opdracht uit te voeren. “Het professionaliseren komt voort uit de wens van BGM Infra om door te groeien naar hoofdaannemer. Daaruit ontstaat vraag naar personeel en dus ook extra marketinginspanningen. Nu is de website vaak het online visitekaartje. We wisten dat we daar een slag in wilden maken: de site stond niet voor datgene waar BGM Infra voor staat of wil staan.”
Sterk werkgeversmerk
Daarop startte het traject met de vraag: wat is onze identiteit? “Dat is het startpunt voor employer branding. We wilden immers een sterk werkgeversmerk creëren. In september vorig jaar kwamen we in contact met Wux. Gezien de periode van nieuwe aanbestedingen moest de website in januari van dit jaar klaar zijn. Dat is gelukt.”
Lisa Robins, HR Business Partner bij BGM Infra, werd ook in het proces betrokken. “We hebben onze medewerkers bevraagd en bijvoorbeeld projectfoto’s bij hen opge- vraagd. Floor schakelde daarnaast een videomaker en een fotograaf in. Dat leverde beelden op die qua sfeer goed passen bij de nieuwe website, een groot contrast met de vorige. Daar was het allemaal best statisch. Bovendien is er een Werken Bij pagina bijgekomen, met méér dan enkel de kale vacatures.”
Arjan Schiebroek, directeur Marketing & HR bij BGM Infra, merkt op: “Ook het persoonlijke karakter van het bedrijf komt erin terug. Als voice-over voor de video werd Frank Lammers aangetrokken, die zelf spontaan met de kreet Doede mee? op de proppen kwam.” Dat is nu een vaste tagline.
‘Vertaalslag cruciaal’
Volgens Arjan Schiebroek is de vertaalslag van de identiteit cruciaal geweest. “We moesten het goede verhaal naar buiten brengen. En dat zie je terug in de bedrijfsvideo en op de site, met alle intenties tot samenwerking die we hier hebben. Je moet je voorstellen dat het plan gemaakt
werd vanuit HR-initiatief.
Er kwam een MT, een nieuwe structuur, nieuwe afdelingshoofden. Daarbij wilden we vanuit onze eigen identiteit het verhaal brengen wat de mens in ons bedrijf kenmerkt. Dat is namelijk een manier om met de juiste mensen buiten ons bedrijf in contact te komen.” En concreet: “Een goede uitvoerder? Die mag zich altijd melden!”
“Ook met opdrachtgevers zijn we een netwerk aan het opzetten, om ook zelf contracten binnen te halen. We willen top of mind worden, hoofdaannemer, en zo ziet de markt ons ook steeds meer. Zeker als je voor netbeheerders, zoals Enexis, werkt, liggen contracten vaak voor vele jaren vast, dus dat geeft zekerheid. Daarnaast gaan we ook onze pool van onderaannemers verder uitbouwen. Onze vindbaarheid voor werkzoekenden en opdrachtgevers is nu al veel beter. Daar heeft Wux een wezenlijke rol in gespeeld.
We communiceren nu echt vanuit onze identiteit, gericht op onze doelgroepen.”
Een belangrijk onderdeel de komende jaren, is de energietransitie. Grotere projecten waarbij soms hele wijken worden aangepakt voor onder meer verduurzaming of het tegengaan van netcongestie. Zo werkt de Cuijkse aannemer vooral ónder de grond, maar de impact zie je overal!
Drempelverlagend
Yannick Vendelmans, als mede-eige- naar van Wux betrokken bij het klant- contact met BGM Infra: “Een website is een afspiegeling van hoe je bedrijf intern georganiseerd is. Ziet deze er netjes uit en is deze in begrijpelijke taal geschreven, dan werkt dat voor werk- zoekenden en nieuwe klanten drempel- verlagend. Bovendien wilden we het persoonlijke karakter van het bedrijf erin terugbrengen, met veel mensen in beeld en teksten die passen bij BGM. Nog iets: BGM Infra heeft zestig busjes op de weg; dat zijn allemaal rijdende reclamezuilen. Daarom is het zo belangrijk dat de website écht laat zien wie BGM is en waar ze voor staan.” Mika de Bruijn is lead digital designer bij Wux en ontwierp de site. “Deze is niet per se heel technisch. Maar waar het hier wél om gaat is dat de site het wezen van het bedrijf dient te weer- spiegelen. Hoe is de onderneming ‘van binnen’? Dat is belangrijk om je als werkgeversmerk neer te zetten. Mijn uitdaging was om het voor beide doelgroepen (werkzoekenden en opdrachtgevers) duidelijk te houden. Dat was op de oude site niet het geval. Bovendien wilde BGM Infra een zakelijke site met een menselijke ondertoon. Daarom voelt ‘ie heel professioneel en tegelijk dichtbij.”



