‘Mis de aansluiting niet’

Het Land van Cuijk krijgt glasvezel. Dit voorjaar is het netwerk in de gemeenten Boxmeer en Sint-Anthonis volledig operabel. Dan volgen gefaseerd de overige drie gemeenten, totdat eind 2019 de hele regio ‘aan de glasvezel’ zit. In Noord-Limburg wordt intussen gepolst of er voldoende animo is voor eenzelfde operatie. Iedereen kent de voordelen van een snellere verbinding, maar zeker ook voor het bedrijfsleven biedt glasvezel nog meer faciliteiten. Dat heeft invloed op het vestigingsbeleid van ondernemingen, maar ook op de leefbaarheid in de kernen en het buitengebied. Wat kunnen we met glasvezel? Waar krijgen we mee te maken? Aan de hand van stellingen wisselen zeven specialisten meningen en ervaringen uit.

Een ondernemer móet kiezen voor glasvezel
Paul Kempen: “Het is heel simpel: het unieke van glasvezel is dat het stabiel is. Bovendien gaan transmissies met de snelheid van het licht. Wat is dan de angst om eraan te beginnen? Waarom zeggen ondernemers: ‘Het moet eerst maar ’s werken’? Zij lijken inderdaad het meest conservatief van alle ‘consumenten’. Ze hebben in het verleden kennelijk vaak slechte ervaringen gehad met overstappen of met nieuwe aansluitingen. Een ondernemer kan zich niet permitteren een dag afgesloten te zijn van de buitenwereld.”

Maarten Jilisen: “Terwijl dat laatste makkelijk te tackelen is. In mijn vorige werk, in de ict, beloofden we de klant dat hij gewoon beide omgevingen (manieren om informatie binnen te krijgen cq te verwerken, red.) een poosje dubbel kreeg. Zo faseer je langzaam en ongemerkt naar die andere omgeving. Iedereen tevreden.”

Mari Jordans vervolgt: “Dat zou straks in het Land van Cuijk óók zo kunnen, er komt namelijk een geheel nieuw netwerk bij! Gaan er dan nog mensen alsnog opzeggen? Nee, neem van mij aan: iedereen die eenmaal op ‘glas’ zit, gaat nooit meer terug. Overstappen op glasvezel heeft alleen maar voordelen. Je hebt betere verbindingen, betere gesprekskwaliteit over de telefoon, je kunt diensten aan- en uitzetten en je wordt veel flexibeler.” Maar KPN belooft toch ook nog steeds sneller internet over het kopernetwerk?” Paul Kempen: “Dan zul je sneller moeten praten, vrees ik…”

Eric Vos: “Wij bieden bovendien glasvezel véél goedkoper aan dan waarvoor sommige bedrijven het nu zélf in huis hebben gehaald. Aansluitingskosten van 5000 euro zijn heel normaal, net als een abonnement van 400 euro of meer per maand. Dan heb je 50Mbps en wij bieden al tien keer meer. En dat voor 65 euro.”

Binnen tien jaar zijn we met glasvezel beter af
“Internet is als water. Wie nu goede internettoegang heeft , heeft straks álles.” Maarten Jilisen vult aan: “Denk aan VoIP, alarmering, camerabewaking, verbindingen tussen fi lialen, fl exibel werken thuis en onderweg, onderwijs. Zelfs zorg op afstand. Moet je je voorstellen dat de zorgverzekeraar geen taxivergoedingen meer hoeft uit te betalen. Of holografisch bellen; de ontwikkeling van morgen. Je hoeft niet meer naar Singapore te vliegen om elkaar ‘live’ te zien. Het kopernetwerk kan die bijbehorende datastroom gewoonweg niet aan. Wat met beeldtechnologie werkt, kan niet langer over koper. Overmorgen is het er misschien niet eens meer. Draadloos? Dat is gevoelig voor hacken.”

“En vergeet niet: draadloos kan niet zonder draadje. En de 5G-toepassing heeft óók om de pakweg driehonderd meter een ontvanger/ De zender nodig op glasvezel”, vult Eric Vos aan. “En die zijn onderling ook weer verbonden. We hebben steeds meer ‘snelwegen’ nodig om informatie uit te wisselen. Met koper zou je op een zandpad eindigen. En iedereen weet dat KPN koper allang heeft afgeschreven, al doen ze misschien anders geloven.”

Volgens Paul Kempen is bij koper vooral het uploaden de bottleneck. Daar moet je echt nog ‘pakketjes’ versturen. Via glasvezel gaat dat realtime. Op die manier kun je met een (internationale) relatie op afstand samen via een scherm bijvoorbeeld tekeningen bekijken. Of denk aan de voordelen voor een groot transportbedrijf dat realtime, dus zonder vertraging, de bewegingen van zijn wagenpark op de weg kan zien.”

Maurice Huige: “Je merkt hoe volledig afhankelijk we zijn geworden van internet. Als een klant een paar jaar geleden een dag zonder zat, was dat geen probleem. Dat is nu wel anders. Telefonie, videoconferences, Skype, e-mail, maar ook productieprocessen kunnen tegenwoordig afhankelijk zijn van connectiviteit. Pas als je weet dat een voorziening technisch betrouwbaar is, durf je ‘m ook te gebruiken.

Met glasvezel kunnen wij zekerheid bieden. We zijn al internetserviceprovider, maar met dit lokale glasvezelinitiatief kunnen wij nog meer voor een lage prijs aanbieden. Internet vormt de basis van onze dienstverlening dus LVCNET komt de kwaliteit van onze telefonie- en cloud oplossingen zeker ten goede.”

Grootste drempel voor de afnemer: gaat het allemaal wel werken?
Lauran van den Bogaart: “Dáár zit ‘m wat ons betreft inderdaad de kneep. De klant wil zekerheid, geen haperende techniek. Voor ons als provider is het dus belangrijk hoe we straks met eventuele storingen om gaan. Welnu, we hebben een aparte zakelijke afdeling waar ondernemers terecht kunnen. Daarbij vinden we dat we wat te bewijzen hebben, méér dan de heel grote spelers in de markt. Wij komen dan ook binnen vier uur met een oplossing, daar zit onze kracht. Als een klant met onze technische ondersteuning contact heeft gelegd, dan wordt hij ook echt geholpen.”

“En het gáát werken. Op koper staan we stil, van glasvezel kennen we de beperkingen nog niet eens. Ik zeg wel eens plastisch dat we met één kleur werken, die van het licht. Wel, hoeveel kleuren zijn dat eigenlijk wel niet? Nu kunnen wij natuurlijk wel heel enthousiast wezen, maar the proof of the pudding is the eating: je zou eens een ondernemer uit een gebied dat al aangesloten is, moeten vragen naar zijn ervaringen. Dan krijg je het te horen van een ervaringsdeskundige.”
Paul Kempen: “Omdat de providers werken met lokale partners ontstaat het onmiskenbare voordeel dat de service op een hoog niveau ligt.”

Op de schaal van Nederland is dit een groot project
Eric Vos: “Voor ons is het sowieso een groot project. Als ik alle aannemers in Nederland inschakel, zou ik in een jaar 500.000 adressen kunnen bouwen. En daarvan nemen wij er in het Land van Cuijk alleen al ruim 40.000 voor onze rekening. En dat in een markt die een tijdlang helemaal stil lag… Ook landelijk gezien is het een forse operatie.”

Maarten Jilisen: “Als initiatiefnemers wilden wij dat buitengebied er beslist bij. Dat is altijd het principe geweest: glasvezel voor iedereen. En voor bedrijven is glasvezel niet eens een pre om zich te vestigen; het is inmiddels een voorwaarde geworden.”

Een checklist is wel handig…
“Als automatiseerder kennen wij onze klanten natuurlijk”, reageert Maurice Huige. “Wij weten waar ze tegenaan lopen en zo nemen we de diverse disciplines met hen door: alarmering, telefonie, camera’s, bereikbaarheid. Dat zijn stappen die iedere ondernemer al voor zichzelf kan zetten. Daarbij zichzelf de vraag stellend: wat wil ik, heb ik nodig? Als automatiseerder kunnen wij dan vervolgens aangeven wat je volgens ons juist in de toekomst nodig mocht hebben. Het is heel begrijpelijk dat een ondernemer daar zelf geen zicht op heeft.”

Mari Jordans: “Voorlichting namens ons allen is belangrijk. JK Glasvezel is de plek waar ondernemers terecht kunnen voor vragen en onafhankelijk advies. De vragen die bij de providers, LVCNET en E-Fiber rechtstreeks binnen komen, worden naar ons doorgestuurd als ze niet specifiek voor hen zijn. Wij verwerken alle vragen, over abonnementen, aanleg en verdere gang van zaken. We vertegenwoordigen ook providers, LVCNET en E-Fiber op evenementen.”

De klant vraagt, de provider draait
Gert-Jan Harbers: “Sinds 2011 bieden we glasvezel aan en beheren we in Nederland verschillende glasvezelnetwerken op bedrijventerreinen. Wij proberen de diensten zo lokaal mogelijk te houden. Dat werkt het beste. Onze kracht zit in het feit dat wij ook de grootste zakelijke afnemer kunnen bedienen. Als de klant 10 Gb wil, dan maken wij dat mogelijk.”

“We zijn de zakelijke klant van dienst met een compleet aanbod op glasvezelnetwerk. Op dezelfde manier bieden we ook passende oplossingen voor vakantieparken, campings, hotels of bedrijventerreinen. Door het hele land. Neem een recreatiepark: daar wil men WiFi én snelheid. Of er al of geen zwembad is, is tegenwoordig minder belangrijk dan of het WiFi-netwerk goed functioneert. En we moeten er op Netflix kunnen, natuurlijk. Een gemiddelde gebruiker ‘trekt’ zo’n vijf tot tien Mbps. Als er teveel mensen tegelijk op het netwerk zitten, valt de snelheid weg. Op een vakantiepark heb je al gauw duizend personen, dus moet er behoorlijk wat capaciteit zijn. Wij maken dat mogelijk. Nog een voordeel: je hoeft niet meer over internet, want wij kunnen zelf netwerken koppelen. Bijvoorbeeld alle vestigingen van een hotelketen.”

Mari Jordans: “Overigens is er een deel van de zakelijke markt die ook met een goed particulier abonnement uit de voeten kan. Het is goed om je daarover te laten informeren.”

Hebt u nog vragen?
Stel ze aan de deskundigen!

PAUL KEMPEN
projectleider LVCNET en Gennep Glasvezel
info@lvcnet.nl

LAURAN VAN DEN BOGAART
TriNed, provider
lvdbogaart@team.trined.nl

MARI JORDANS
JK Glasvezel, automatiseerder
mari@jk-ict.nl

ERIC VOS
E-Fiber, aanlegger netwerk
ericvos@e-fiber.nl

GERT-JAN HARBERS
Weserve, (zakelijk) provider
gjharbers@weserve.nl

MAARTEN JILISEN
wethouder Cuijk, voorzitter stuurgroep
maarten.jilisen@cuijk.nl

MAURICE HUIGE
Verweijen ICT,
automatiseerder
maurice@verweijenict.com