DE VERLEIDING VAN DE HOCKEYSTICKDE VERLEIDING VAN DE HOCKEYSTICKDE VERLEIDING VAN DE HOCKEYSTICKDE VERLEIDING VAN DE HOCKEYSTICK
  • Land van Cuijk
    • Regio info
    • Vacatures
  • Ondernemersinfo
    • Vestigingsklimaat
    • Bedrijventerreinen
    • Bedrijfshuisvesting
    • Gemeente bedrijfscontacten
    • Netwerkorganisaties
  • Redactioneel
    • Artikelen
      • Categorie
    • Columns
    • Korte zaken
  • Agenda
  • Over InZaken
    • Bedrijfsplatform
    • Magazine
      • Online lezen
      • Redactie
      • Adverteren
    • Uitgeverij
      • Andere activiteiten
      • Verbinden
      • Beurzen
    • Contact
✕

DE VERLEIDING VAN DE HOCKEYSTICK

Categorieën
  • Column
Tags

 

De verleiding van de hockeystick

“Maar hoe realistisch is de groei die je voorspelt?”, vroeg ik aan de founder van een start-up. Op het scherm stond een indruk­wekkende PowerPoint die een enorme groei voorspelde van zijn huidige omzet. Van een bescheiden 200.000 euro nu, naar een omzet van bijna twintig miljoen over vijf jaar. Onderbouwd met een prachtige Excel en een ditto grafiek.

Als ondernemer houd ik van ambities. Zelf heb ik ook mijn portie optimistische prognoses gemaakt. Gelukkig leerde ik van mijn fouten. Mijn optimistische projecties werden omgekeerd evenredig voorzichtiger met het aantal jaren ondernemerschap. Maar hoe nauwkeurig de prognose ook, in de praktijk liep het nooit, maar dan ook nooit precies volgens plan.

In de VS, het walhalla van de ambitieuze start-ups, blijkt slechts 1,18% van de bedrijven een omzet van meer dan tien miljoen dollar te halen (in 2023). Zelfs als je als bedrijf de mijlpaal van één miljoen omzet bereikt, is de kans dat je binnen vijf jaar naar tien miljoen groeit slechts 0,11%. Dat is één op de duizend.

Uit ervaring heb ik geleerd dat investeerders van hockeysticks houden. Niet die van de sport, maar van die scherpe groei die je in mooie grafiekjes ziet – de beroemde ‘hockeystick curve’. Hoe verleidelijk dat plaatje ook is, misschien is dat juist de minst betrouwbare indicator voor een goede investering.

 

Delen

Gerelateerde artikelen

‘ERKENNING GEEFT ONS HEEL VEEL ENERGIE


Lees meer

Nauwere samenwerking MAAY drukwerk en Philipse reclame


Lees meer
REDACTIONEEL
ALLE
ARTIKELEN
COLUMNS
KORTE ZAKEN

  • WELKOM
  • MAGAZINE
  • NETWERKACTIVITEITEN
  • VESTIGINGSKLIMAAT
  • OVER ONS
  • ADVERTEREN
  • COLOFON
  • ALGEMENE VOORWAARDEN
  • DISCLAIMER
  • CONTACT
  • InZAKEN
  • Robert Hermens
  • Udensedijk 35
  • 5451 PK Mill
  • E: info@inzaken.nl
  • T: 06 55 34 03 24
© InZaken.nl
Design: Maek | Website: Premium Online
      We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat we je de best mogelijke ervaring op onze website kunnen aanbieden. Als je doorgaat met het gebruiken van de site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt.AccepterenPrivacybeleid