Ondernemen zat er bij Nino Hermans al vroeg in. Wat in 2015 begon als een kleine handelsactiviteit zonder personeel, groeide in amper een decennium uit tot een groep bedrijven met zo’n 65 medewerkers. Bij zijn fascinatie voor handel, veilingen en bijzondere auto’s zag én greep hij kansen. Ondernemen betekent voor Nino Hermans meer dan kopen en verkopen: hij wil verhalen verzamelen, waarde toevoegen en mensen verbinden. Met Automotive Auctions, Hermans Collectables en Bright Auctions geeft hij bijzondere objecten een internationaal podium. Daarnaast is hij directeur van familiebedrijf Hahebo, actief in kantoorinrichting. Eerder won hij onder meer de Gazelle Award.

Wat doet een nominatie met je?
“Het voelt als een erkenning. Maar het is vooral een compliment voor het team dat elke dag met mij meebouwt. Deze prijs gaat nooit om mij alleen. Natuurlijk ben ik ontzettend trots. Mijn vader is in de regio een bekende ondernemer en dan ben je al snel ‘het zoontje van’. Juist daarom is het mooi om te laten zien wat ik zelf heb opgebouwd en waar ik voor sta. Bijna ieder jaar ben ik bij de uitreiking aanwezig en ik kijk er altijd naar uit, vooral om de verhalen van andere ondernemers. Stiekem droom je er dan zelf van om ooit op dat podium te staan. Dat dit werkelijkheid wordt, is ontzettend bijzonder.”
Ga je hierdoor anders naar je bedrijf kijken?
“Misschien een beetje gek antwoord, maar eigenlijk niet. Op dit moment onderneem ik met vier bedrijven, wat alleen mogelijk is dankzij een betrouwbaar team. Zij zijn wat mij betreft het bedrijf. De nominatie valt samen met het tienjarig jubileum van mijn eerste bedrijf. Ik wil verder, want de toekomst belooft nog veel moois! Het is zeker wel een moment van besef. De juryvragen dwingen je kritisch te kijken naar hoe bepaalde zaken in je bedrijven ingeregeld zijn. Je staat opeens uitgebreid stil bij wat er allemaal al bereikt is, wat je normaal nooit doet. Ik kreeg zelfs kippenvel toen ik het uitgewerkte document teruglas.”
Wat is de filosofie achter jouw onderneming?
“Elk bedrijf waarin ik onderneem, staat voor kwaliteit, service en beleving. Dat roepen veel bedrijven, maar hierin uit te blinken vraagt tijd, geld en doorzettingsvermogen. Je mag geen concessies doen aan je visie. Dat begint bij het juiste team: mensen die geloven in dezelfde waarden. Mijn energie haal ik uit het bouwen van sterke merken, systemen en mensen. Ik denk in ecosystemen in plaats van afdelingen: merken die elkaar versterken, data- en procesgestuurd, maar altijd met gevoel. Mensen kopen van mensen, niet van platformen. Uiteindelijk gaat het om beleving en om het waarmaken van dromen: van klanten, mijn team en daardoor ook die van mezelf.”

