Hij groeide op als de derde generatie in een heuse ‘koffiefamilie’ en staat samen met zijn broer Jeremy als de tweede lichting aan het roer van Nici Koffie & Automaten. Sinds zestien jaar bouwt Randy van Tienen toegewijd aan de duurzame groei van een familiebedrijf. De afgelopen jaren uitgegroeid tot een begrip in de regio (én daarbuiten), vindt de Millse onderneming dat het altijd beter én smaakvoller kan. Waar veel bedrijven hun koffie en automaat apart inkopen, vormt Nici juist een zorgvuldig samengesteld totaalpakket. En met PSO-certificaat Trede 3 behoort de onderneming tot ‘s lands tien procent meest sociaal opererende bedrijven.

Wat doet een nominatie met je? “Ik zag ‘m niet aankomen… Het is een erkenning, niet alleen voor onszelf en voor ons bedrijf, maar ook richting pa. We zetten ons al jaren in binnen de regio en voor mezelf is dat extra belangrijk sinds ik kinderen heb en weer hier woon. Je realiseert je: alles voor mij is híer. Ik ging met pa vroeger al mee naar de Industriële Kring, zag iedereen ouder worden en besefte dat een frisse wind nodig was. Wie a zegt, moet ook b zeggen en zo werd ik voorzitter van de Industriële Kring, afdeling Mill, en initiatiefnemer van het Jong Ondernemend Platform. Omdat ik die betrokkenheid én leuk én waardevol vind.” Ga je hierdoor anders naar je bedrijf kijken? “Nee, beslist niet. Ik denk dat het juist een bevestiging is dat we op de goede weg zitten. Blijf die kant op gaan, en dan kun je nog best een keer naar links of rechts. Ik ben namelijk altijd op zoek naar kansen, mogelijkheden, oplossingen die in de lijn liggen van wat we doen, maar waarom mogen ze niet eens afwijken? We hebben nu ook proteïneshakemachines. Geen koffieautomaat, maar zo’n product vult ons aanbod perfect aan. Dáár zoeken we het in, zolang de rode draad maar intact blijft.” Wat is de filosofie achter jouw onderneming? “Wie kan delen, kan ook vermenigvuldigen. Lees: samenwerken. Onze grootste leveranciers zijn ook partner. Zij die koffie voor ons branden, kopen machines bij ons in. We hebben heldere kernwaarden, in de omgang met onze klanten zit ons onderscheidend vermogen. Dat wij ambachtelijk gebrande slow roast koffie bieden, is voor de klant minder belangrijk te weten. Goede koffie kan immers iedereen verkopen, het gaat om de service erachter. ‘Geen werk is een probleem, geen koffie is een ramp’. En daarom zijn wij 24-7 beschikbaar. We denken mee in oplossingen, ook al verkopen we daardoor ooit wel eens een machine minder.”

