Werkgevers worstelen nogal eens met hun verplichting om aan Social Return te voldoen. IBN Arbeidsintegratie weet hoe dit aangepakt moet worden. Via de Werken & Leren-trajecten worden kandidaten opgeleid waarbij het mes aan twee kanten snijdt. Zo wordt momenteel sterk ingezet op de opleiding tot social mediaredacteur of schilder. Naar beide disciplines is veel vraag. Bedrijven kunnen hun Social Return invullen met een van deze kandidaten en tegelijkertijd iemand binnen hun bedrijf in de praktijk opleiden.
Met een grote diversiteit aan medewerkers in verschillende functies en branches heeft IBN al meer dan duizend mensen in verschillende functies bij zeshonderd verschillende werkgevers in de regio gedetacheerd. Denk bijvoorbeeld aan de vele postbezorgers, receptionistes, huismeesters, administratief medewerkers, lossers, maar ook krachten die als werkondersteuner verschillende medewerkers in hun werk bijstaan.
Met de Werken & Leren-trajecten kan IBN nog beter de Social Return invulling voor werkgevers realiseren. Social return is een aanpak om meer werkgelegenheid te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Inkopers van overheden kunnen, bij het verstrekken van inkoopopdrachten, de opdrachtnemer stimuleren of verplichten om kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt te betrekken bij de uitvoering van de opdracht.
Eisen schuiven op
Guus Weitzel is verantwoordelijk voor Social Return binnen IBN. “We noemen de disciplines van social media-redacteur en schilder niet zomaar. Aan laatstgenoemden is een groot tekort. En over social media: bedrijven willen er graag op bekend zijn, maar weten vaak niet hoe. Of ze hebben geen budget en/of tijd beschikbaar om dat goed in te vullen. De economie trekt aan: dat geeft weer meer kansen voor onze kandidaten. We willen door opleiding onze medewerkers begeleiden naar banen waar veel vraag naar is.”
“De eisen schuiven op naar boven”, vult Gerrit Timmerman aan. Hij is verantwoordelijk voor de Werken & Leren-trajecten bij IBN. “Neem als voorbeeld een aannemer die voor de gemeente een school gaat bouwen. Om de Social Return in te vullen, zoekt de HR-afdeling bij ons een ‘veger’. Als wij de werkplek bezoeken, spreken we daar de opzichter, maar deze blijkt dan toch meer te denken aan een timmerman, liefst een reguliere kandidaat met kennis en ervaring. Maar daar is Social Return niet voor bedoeld.”
Drie vliegen in één klap
“Dat deed ons besluiten om mensen uit onze doelgroep die daar voor open staan, op te leiden tot onder andere de genoemde social media-redacteur. Samen met een bedrijf dat social media-diensten verleent, hebben we een traject opgezet. Op de ‘Social Shift Academy’ zijn zes kandidaten ingestapt. Een van hen, met een zorgachtergrond, gaat teksten verzorgen voor een zorginstelling. Een ander werkte voorheen bij een gemeente en gaat daarvoor aan de slag.”
Guus Weitzel: “Daarmee slaan we in feite niet twee, maar zelfs drie vliegen in één klap. Allereerst brengen we mensen terug naar werk en heeft de onderneming haar Social Return succesvol ingevuld. En verder heeft het bedrijf of de instelling eindelijk het verhaal van social media op de rit staan. Iets dat er voorheen nog niet was, of in ieder geval nog niet voldoende.” Gerrit Timmerman vult aan: “Daar komt bij dat onze medewerker zich ontwikkelt en in loonwaarde stijgt, zoals wij dat noemen. Dat kan tot een verbeterd contract leiden of zelfs volledig zelfstandig werken, zonder ondersteuning van IBN.”
Volledig uitgestroomd
IBN Arbeidsintegratie wist op die manier tot half juli van dit jaar al 22 mensen uit de ICT onder te brengen. “Uit die betrekking zal blijken binnen welke discipline ze het best tot hun recht komen. Vervolgens kunnen wij, samen met een andere onderneming, een traject aanbieden waarin deze mensen zichzelf verder kunnen bekwamen. Een handvol is al volledig uitgestroomd.”
Guus Weitzel: “We zoeken het daarbij, zoals gezegd, bewust in de kansrijke beroepen. Naast schilders en krachten in de social media moet je daarbij denken aan beveiliging, logistiek, taxichauffeurs en procesoperators. Wij hopen dat Social Return iets structureels wordt onder opdrachtgevers. Sociaal ondernemen begint überhaupt steeds meer gemeengoed te worden. Bedrijven willen er graag toe over gaan. Sommigen verbinden zich aan de Prestatieladder Socialer Ondernemen. Dat is het keurmerk voor organisaties die werkgelegenheid bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Intussen kan de opdrachtgever zich nadrukkelijker met zijn core business bezighouden. Wij hebben drie adviseurs in dienst die ondernemers graag over de mogelijkheden bijpraten.”