Waarom willen bedrijven opeens wereldverbeteraars zijn? Voor het antwoord ga ik terug in de tijd. In 1975 werd 83% van de marktwaarde van een bedrijf bepaald door de activa en 17% door de reputatie. In 2015 werd 84% van de waarde bepaald door de reputatie en 16% door de activa. Wereldverbeteraar zijn loont.Toch verbaast het mij hoe grote bedrijven moedwillig de gezondheid van mensen blijven schaden. Ondanks sjoemelsoftware waarmee diesels vervuilender waren dan gedacht, is de reputatieschade van Volkswagen hersteld. Maar het tij keert zich. Via burgerinitiatief is Shell gedwongen tot snellere verduurzaming en is strafrechtelijk onderzoek ingesteld naar Tata steel. Reden tot angst voor de mkb-ondernemer? Integendeel, het geeft kansen. De geest komt uit de fles, dus denk aan het Chinees gezegde: de beste tijd om een boom te planten is twintig jaar geleden. De tweede beste tijd is vandaag.
Met reputatie kan het trouwens sneller gaan dan je denkt. Vraag maar eens aan Ali B.
Reageren op deze column is welkom via: info@toobee.nl!


