Begrijp jij jouw klanten? Het klinkt namelijk simpeler dan het is. Begrijpen gaat niet om klant- of marktonderzoek, dat is te oppervlakkig. Ter illustratie het alom bekende onderzoek uit 1998, waarbij Frans Bromet mensen filmde en hen vroeg of ze van plan waren een mobiele telefoon te gaan gebruiken. ‘Nee’, waren de antwoorden en hilarisch was hun motivatie, als je er nu naar kijkt.
Klanten écht begrijpen gaat over het achterhalen van latente behoeftes van de klant, zoals Steve Jobs dat deed vóór de introductie van de iPhone. De klant gaan begrijpen kost serieus tijd en tijd is kostbaar. Tijd wordt pas echt kostbaar als je dat niet doet. Ik daag je uit om je in 2023 te laten bevragen over jouw toegevoegde waarde voor de klant. Hoe? Geef ‘je nichtje van 21’ vijftig euro om twee uur lang waarom-vragen aan je te stellen en verwonder je.
Reageren op deze column is welkom via: info@toobee.nl!
Emile Willems
TooBee