Logo
januari 24, 2023

Klantenfluisteraar

Begrijp jij jouw klanten? Het klinkt namelijk simpeler dan het is. Begrijpen gaat niet om klant- of marktonderzoek, dat is te oppervlakkig. Ter illustratie het alom bekende onderzoek uit 1998, waarbij Frans Bromet mensen filmde en hen vroeg of ze van plan waren een mobiele telefoon te gaan gebruiken. ‘Nee’, waren de antwoorden en hilarisch was hun motivatie, als je er nu naar kijkt. Klanten écht begrijpen gaat over het achterhalen van latente behoeftes van de klant, zoals Steve Jobs dat deed vóór de introductie van de iPhone. De klant gaan begrijpen kost serieus tijd en tijd is kostbaar. Tijd wordt pas echt kostbaar als je dat niet doet. Ik daag je uit om je in 2023 te laten bevragen over jouw toegevoegde waarde voor de klant. Hoe? Geef ‘je nichtje van 21’ vijftig euro om twee uur lang waarom-vragen aan je te stellen en verwonder je. Reageren op deze […]
oktober 27, 2022

Uitzoomen

Crisis, crisis… Het ontbreekt op vele vlakken aan een duidelijke koers en dat brengt chaos. Maar ook chaos laat zich ordenen, door uit te zoomen. Neem de krapte op de arbeidsmarkt, een probleem dat we nu ervaren, maar al jaren te voorzien was: door uit te zoomen en te kijken naar geboortecijfers en vergrijzing. Chaos geeft kansen, omdat vastgelopen denk- en werkwijzen worden losgelaten. Een oplossing voor nu? Zoom alsnog uit en je ziet nieuwe conjuncturen en structuren. Zo willen jongeren en zij-instromers deeltijd werken. Zoom met die kennis in en een oplossing ligt voor de hand. Ik ken een transporteur met het credo: ‘je kunt hier werken hoe en wanneer je wilt’. Een grote instroom van vrouwen, jongeren en senioren was het effect. Planning vroeg een innovatieve aanpak, de krapte is nu opgelost met gemotiveerde mensen. Wie naar vandaag kijkt wordt telkens verrast, voor wie verder kijkt zijn oplossingen […]
juli 31, 2022

Donker steegje

Menig manager is groot geworden met de gedachte dat je alles kunt overzien en elk detail onder controle moet houden. Een illusie, waarmee je de verantwoordelijkheid wegtrekt van waar die thuishoort. Het leidt tot micro­management: zo’n baas wordt ervaren als iemand die jou in een donker steegje achtervolgt. Indirect biedt het kansen met deze krapte op de arbeidsmarkt. Die krapte is er, maar boeien en binden doe je anno 2022 niet door te concurreren met salaris. Vraag een tevreden medewerker wat het werk leuk maakt en je hoort binnen dertig seconden het woord ‘ruimte’ voorbijkomen. Wat heeft het percentage zelfstandig professionals zo sterk doen stijgen? Het niet meer willen werken in die verstikkende structuur en cultuur. Onderscheiden op de arbeidsmarkt? Leiders zijn duidelijk over wat ze verwachten en faciliteren daarbij de persoonlijke ontwikkeling. Bovenal geven ze medewerkers de ruimte om het doel ook te bereiken via een ander steegje. Reageren […]
april 25, 2022
Emile Willems - TooBee - ©BerryPoelen

Wereldverbeteraars

Waarom willen bedrijven opeens wereldverbeteraars zijn? Voor het antwoord ga ik terug in de tijd. In 1975 werd 83% van de marktwaarde van een bedrijf bepaald door de activa en 17% door de reputatie. In 2015 werd 84% van de waarde bepaald door de reputatie en 16% door de activa. Wereldverbeteraar zijn loont. Toch verbaast het mij hoe grote bedrijven moedwillig de gezondheid van mensen blijven schaden. Ondanks sjoemelsoftware waarmee diesels vervuilender waren dan gedacht, is de reputatieschade van Volkswagen hersteld. Maar het tij keert zich. Via burgerinitiatief is Shell gedwongen tot snellere verduurzaming en is strafrechtelijk onderzoek ingesteld naar Tata steel. Reden tot angst voor de mkb-ondernemer? Integendeel, het geeft kansen. De geest komt uit de fles, dus denk aan het Chinees gezegde: de beste tijd om een boom te planten is twintig jaar geleden. De tweede beste tijd is vandaag. Met reputatie kan het trouwens sneller gaan dan […]
november 15, 2021

Een nachtje slapen

Nooit was het belangrijker om kritisch te blijven denken. Vele veranderingen, een overvloed aan data, meningen en theorieën, maar wat ligt het dichtste bij de werkelijkheid? Even testen: een smartphone en hoesje kosten samen 110 euro. De telefoon kost 100 euro meer dan het hoesje. Wat kost het hoesje? Velen zullen nu denken 10 euro. Kritisch denken kun je leren als je weet dat je twee denk­systemen bezit. Systeem 1 reageert direct. Zien is direct oordelen en handelen. Systeem 2 helpt om doordachte beslissingen te nemen. Met een hongerige leeuw achter je werkt het juiste systeem automatisch. Zakelijk gezien blunderen we echter eerder door ongeduld of hebberigheid, dan door onvermogen van systeem 2. De oplossing? Slaap er een nachtje over. Het brein doet fantastisch werk in die periode. Voor sommige antwoorden heb je echter geen nachtverwerking nodig. Hoesje 5 euro en telefoon 105 euro is 110 euro met een verschil […]
augustus 2, 2021

Sneller dan je schaduw

Een rechterlijke uitspraak dwingt Shell om te verduur­zamen. Voor de een onbegrijpelijk vanwege oneerlijke concurrentie, voor de ander vanwege de macht die actiegroepen gekregen hebben. Voor mij toont het vooral dat we in een transitie verkeren: er ontstaan op alle fronten nieuwe manieren van werken. Shell kent sinds 1986 de gevolgen van het gebruik van fossiele brandstoffen; wat maakt dat ze nu niet meer wegkomen met: “We gaan versneld verduurzamen”? Het heeft te maken met de logica van informatie: ‘Information wants to be free’. Andersdenkenden zwaaien niet meer met spandoeken om daarna af te wachten. Ze beschikken over actuele informatie en dwingen af. In het voorbeeld van Shell was daarmee snel juridisch te toetsen of ‘sneller verduurzamen’ overeenkwam met de feiten. Moraal van dit verhaal: zeg wat je doet en doe wat je zegt, want informatie gaat anno 2021 sneller dan je eigen schaduw. Reageren op deze column is welkom […]
maart 24, 2021

Timing

Cruijff sprak eens de wijze woorden: “Als je een speler ziet sprinten, is hij te laat vertrokken.” We denken allemaal na over wat we moeten doen en hoe we dat moeten doen. Wat ons te weinig bezighoudt, is wanneer we dingen doen. Het wanneer laten we over aan toeval, aan wat gebruikelijk is of erger, aan ons ‘to do-lijstje’ dat we zo graag afvinken. Het geheim van perfecte timing gaat over de strijd tussen efficiency en effectiviteit, dus over de tijd optimaal benutten of het juiste moment afwachten en daardoor slagen in wat je voor ogen hebt. De ondernemer verschilt niet zoveel van die voetballer. Het succes valt of staat met tijdsgevoel, maar gek genoeg staan we daar weinig bij stil. Timing is niet het voornaamste, timing is alles. Timing is dan ook meer dan intuïtie, het is een kunde. En nu? Goede timing om het boek van Daniel Pink […]
februari 1, 2021

Wat kost tijd?

We nemen dagelijks duizenden rationele beslissingen. Toch gaan de meeste op basis van intuïtie. Daarop vertrouwen is mooi, maar het zit goede beslissingen ook in de weg. Intuïtie gaat namelijk gepaard met vooroordelen. De ergste vorm is denken dat je geen vooroordelen hebt! Hoe denk jij over een ‘blowend-petje-in-golfGTI’ als schoonzoon? De moeder aller vooroordelen is het beschikbaarheideffect; intuïtie gaat niet verder dan zien wat je al weet. Een praktische tip. Betrek anderen bij belangrijke beslissingen. De tweede tip. Let op voor het bandwagoneffect: het zoeken naar medestanders. Als jij begint met het delen van jouw ideeën, nemen anderen jouw denklijn over en gaan zij je inderdaad bevestigen. Leg ze daarom het vraagstuk voor en laat hun ideeën eerst noteren. Hun intuïtie geeft aanvullende inzichten voor je besluitvorming, dan wat jij in eerste instantie zag. Verrijking van je intuïtie kost tijd, maar verkeerde beslissingen maken, dat kost écht tijd. Reacties […]
oktober 13, 2020

Wankelende blijheid

Als we de voorspellingen geloven dan krijgen we een economische storm, maar na regen komt zonneschijn. Of vanuit mijn vak verwoord: veranderingen brengen kansen voort. Moeilijke situaties doen een beroep op onze veerkracht, een vaardigheid die te ontwikkelen is. Voorwaarde daarvoor is het leren omgaan met emoties en accepteren dat dit sneller gaat met steun van anderen. Een tweede hulpmiddel lijkt onlogisch: plannen maken vanuit negatieve scenario’s. Zoals een positieve denker ooit zei: “Wankelende blijheid is uitputtender dan vaststaand leed”. Vanuit een negatief scenario weet je wat je hebt. Angst door het onzekere neemt af, wat weer ruimte geeft voor vindingrijkheid naar slimme oplossingen. Van daaruit kun je opnieuw boven jezelf uitstijgen. De uitkomst van veerkracht is dat je zelden terugveert naar het oude. Logisch, want zoals te verwachten loopt alles toch weer anders. Zo veerde de kolenboer ooit op tot een benzinepomphouder en veert deze opnieuw op tot… Reacties […]
juli 13, 2020

Banaan

Dé waarheid bestaat niet, zo wordt weleens gezegd. Feiten worden immers bepaald door context. Neem de banaan: voor een diëtist een gezonde vrucht, voor een racist een symbool om een zwarte medemens te intimideren. Feiten lijken er steeds minder toe te doen. Willen we feiten, dan vragen we de wetenschap om aan te tonen wat we al dachten. We worden dus aangewezen op ons ‘boerenverstand’. Voor succesvol ondernemen is het belangrijk dat je boerenverstand gevoed wordt met inzichten die verder gaan dan de ‘twee minuten lezen’-nieuwsberichten van Nu.nl of RTL. Verder gaan dan vastklampen aan eigen comfort en bevestiging zoeken binnen je bubbel van gelijkgestemden. Je eigen beleving even loslaten is lastig. Het vraagt training, tijd en durf, maar je wordt dik beloond met bredere ervaring en context. En dat is belangrijker voor ondernemers dan emoties. Angst is immers de sterkste emotie en een slechte raadgever. Een bananenschil om over […]
oktober 28, 2019

Het schaap met vijf poten

Laatst werd me gevraagd: “Werkt dat, zelfsturende teams?” De vraag beantwoorden betekent dit misleidend begrip parkeren. In essentie is er behoefte aan meer verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid in teams. Dat kan zeker, maar daarvoor menen we het schaap met vijf poten nodig te hebben. Geloof me, een goed schaap heeft geen vijf poten. Heb je überhaupt een schaap nodig? Een ‘schaap’ laat zich graag sturen en doet mak wat je vraagt. Een ‘bijenvolk’ daarentegen, weet wat nodig is. Ieder kent zijn taak en gaat zijn gang. De echte uitdaging is dus dat een herder nog geen imker is. Waar de herder er bovenop staat en stuurt met command en control, is de imker vooral bezig met het faciliteren van zijn ‘bijenvolk’. Zorgen voor de juiste omgeving, zodat de ‘bij’ haar gang kan gaan. Ze weet immers wat ze moet doen. Schapen of bijen, een herder of imker; wat heeft jouw organisatie […]
maart 25, 2019
Emile Willems TooBee columnist InZaken

Hoe dan? Column Emile Willems

Je kent het wel, het goedbedoelde advies: “Je moet gewoon even…” Maar hoe dan? Want ‘gewoon even’ bestaat niet. Je brein is immers zo ontworpen dat je 90% vanuit automatisme doet. Dus als je 20% van je werk anders moet doen, kun je nog maar 70% vanuit automatisme doen. Om gek van te worden! Dus hoe jouw gedrag of dat van een ander te veranderen?Ten eerste: houd het klein, maximaal één of twee serieuze veranderingen tegelijk. Wat ‘moeten’ betreft. Mensen handelen vanuit belangen. Zolang de “What’s in it for me?” niet concreet is, is het hooguit interessant, maar nu even niet. Dus ten tweede: creëer bewustzijn van de noodzaak voor de betrokkene. Ervaar het eens en drink een week lang koffie met je andere hand. De noodzaak? Bewust worden dat verandering echt werkt, zodra je hulp krijgt die er op wijst als je terugvalt in jouw automatisch gedrag. Reacties op […]
december 14, 2018
Emile Willems TooBee columnist InZaken

Je weet niet wat je niet weet

Wat je weet, beïnvloedt je denken, logisch. Wat je niet weet ook en dat kan leiden tot arrogantie of fouten en dus het missen van kansen. De totaliteit-illusie belemmert ons: bijvoorbeeld de overtuiging dat jouw organisatie zo is, zoals jij hem ziet. Lees de zin over een man die zich ’s ochtends scheert, een mooie das omdoet, bij het ontbijt met zijn vrouw bespreekt of ze een nieuwe wasmachine kopen en boos wordt als de auto niet start, omdat hij met de bus te laat komt. Je dénkt te weten hoe de ochtend van deze man verloopt. Maar nu hoor je dat hij werkloos is. Lees hem nog eens. Wat je niet weet, zit niet in jouw hoofd. Vorm daarom op structurele wijze je oordeel met meer dan je eigen kennis. Hoe je die vaardigheid eigen te maken? Tja, de kans bestaat dat je dat niet weet… Reacties op deze […]
oktober 11, 2018
Emile Willems TooBee columnist InZaken

Ver-oor-delen – column Emile Willems van TooBee

Alle flitsende methodes om teamprestaties te verbeteren aan de kant. Het gaat uiteindelijk toch om samenwerken. Maar wat zit er tussen samen werken en samenwerken? Inderdaad: afstand! Het verschil tussen individuen die werken in dezelfde organisatie of zij die samenwerken, is vertrouwen. Dat begint bij de leider. Een prettige werkplek en resultaat start met het delen van informatie. Het toont dat je collega’s vertrouwt en dat ze er toe doen. Wat je deelt, geeft aan wat belangrijk is voor jou en de organisatie. Ik zou zeggen: dat wat leidt tot klanttevredenheid! Het versterkt de onderlinge verstandhouding. Na een paar weken komen de eerste waardevolle punten ter verbetering. Eerst wat oppervlakkig, maar later ook inzichten vanuit zelfgemaakte fouten. De openheid verandert de sfeer. Delen zonder te veroordelen leidt tot luisteren en leren van elkaar. Je zou kunnen zeggen: oor-delen. Vragen over of reageren op deze column? Je bent welkom op: info@toobee.nl
juni 29, 2018
Emile Willems - TooBee - ©BerryPoelen

Column Emile Willems: Kracht(en) patsers

Waarom grijpen we vaak eerst naar het verkeerde instrument om verandering in gedrag teweeg te brengen? Even kort, je hebt twee smaken om dat te doen: drijvende krachten en remmende krachten. Waar zou jij op inzetten? Grote kans dat je voor het eerste kiest. Jammer! Als je weet dat angst de sterkste emotie is, is de kans groot dat er geen beweging ontstaat, zolang men gericht blijft op deze remmende kracht. De oplossing? Vraag en neem waar: waar is men bang voor. Als je die factoren weg kunt nemen, is de weg pas vrij om met de drijvende krachten aan de slag te gaan. Uit de praktijk van een manager: “Wat maakt dat je niet meer initiatief neemt?” Collega: “Dat ik op mijn donder krijg als ik het doel net iets anders bereik dan jij zou doen.” Inderdaad, het vraagt leiderschap. Dat is weggelegd voor krachtpatsers. Vragen over of reageren […]
december 13, 2017
Robert Hermens - ©BerryPoelen

Spugen in een potje…

Op 5 juli, mijn verjaardag, viel er een prachtig cadeau op de mat: de DNA-kit. Ik laat me coachen in de ontwikkeling van mezelf door Emile Willems; hij overtuigde me deel te nemen aan de DNA-analyse met een persoonlijk ontwikkel-assessment. Graag wil ik begrijpen waar mijn talenten, intuïties en voorkeuren vandaan komen. We gaan de feiten op tafel leggen door te spugen in een potje. Met dit persoonlijke en biologische profiel krijg ik kennis en inzicht in mijn natuurlijke talenten en hoe ze verder te ontwikkelen of juist in te zetten. Naast DNA-analyse doorloop ik een ontwikkel-assessment op basis van (neuro)wetenschappelijk onderzoek. Het heeft mijn levenservaringen in kaart gebracht, waardoor ik een totaalbeeld heb verkregen van mijn biologische identiteit. Superinteressant en het heeft mij inzicht in mezelf gegeven. Het is toch logisch dat werkzaamheden je veel energie kosten wanneer ze niet in je aard zitten? Ik ben een kei in […]
februari 24, 2017
Emile Willems - ©BerryPoelen

Ook een rat giechelt als je hem kietelt

Kietelen, prikkelen, uitdagen… we hebben er een haat-liefdeverhouding mee. We hebben behoefte aan comfort en zekerheid, terwijl de veranderende omgeving vraagt om uitgedaagd te worden. Doorbreek de weerstand en daag uit tot een ‘mindset’ die open staat voor nieuwe inzichten en groei. Hoe? Door er leiding aan te geven! Een leider gaat voorop en verkent die onzekere toekomst. Lastig: het vraagt kracht om uit de waan van de dag te stappen, je te verdiepen in de veranderingen en ze te begrijpen. Daarna begint het pas écht! Vertellen hoe je de toekomst ziet. Met openheid creëer je vertrouwen en volgers. Je zet het wederkerigheidsprincipe in werking. Als je geeft, zullen je volgers gemotiveerd zijn om terug te geven. Het verrijkt jouw inzichten. Durf te kietelen. Want iedereen wil veranderen, maar niemand wil veranderd worden. Oh ja, die rat… ze blijken écht te lachen als je ze kietelt. Alleen niet als ze […]