oktober 17, 2021

TikTok kinderachtig of marketingkrachtig?

In 2017 en 2018 werd de app music.ly redelijk populair onder kinderen. Met je Smart-phone kon je heel eenvoudig je eigen korte muziekvideo maken. Music.ly werd in 2018 gekocht door het Chinese bedrijf ByteDance. Ze voegden het samen met hun eigen product en doopten het om in TikTok. Naast aanpassingen om nog makkelijker te ‘liken’, te volgen en afbeeldingen aan je clips toe te voegen was de belangrijkste toevoeging de kunstmatige intelligentie. Van elke individuele gebruiker wordt continue geanalyseerd hoelang deze kijkt naar een clip, wat er wordt ge-‘liked’ of gevolgd en wat kennelijk voor deze gebruiker interessant is. Zodat de volgende clip die wordt getoond nog beter past bij de interesses. Inmiddels is TikTok het snelst groeiende social media platform wereldwijd en heeft het meer dan een miljard gebruikers. Waarvan een miljoen in Nederland. De grootste groep gebruikers zijn kinderen en onder 13- tot 16-jarigen is het populairder dan […]
augustus 22, 2021

Digitale ongelukken

De meeste mensen die ik spreek vinden het geen goed idee om mensen te laten autorijden zonder rijbewijs. Sterker nog, in Nederland mag je zonder rijbewijs niet eens op een scooter rijden. Je krijgt ook geen (lease)auto van de zaak zonder rijbewijs. Maar je krijgt meestal wel een laptop of smartphone. Zonder enige opleiding of opleidingscertificaat krijg je toegang tot bedrijfsinformatie. Wie zegt overweg te kunnen met Outlook of Word, is ‘geslaagd’. Bij een ongeluk met de auto van de zaak is de schade meestal te overzien. Bovendien is het verzekerd en komt het weinig voor. Omdat iedereen een rijbewijs heeft en daardoor ten minste de basisbeginselen van veilig rijden beheerst. Een ‘ongeluk’ maken met je smart­phone, tablet, laptop of pc is een ander verhaal. Tegenwoordig kan een onhandigheidje van één medewerker een heel bedrijf plat leggen. Soms is de schade niet te overzien. Is het verzekerd? Dat is nog […]
januari 2, 2021

De kans is groot

De kans is groot dat jij, net als vele anderen, al maanden zeer beperkt contact hebt met je familie en vrienden. Afhankelijk van het soort werk dat je doet zie je veel van je collega’s ook vooral online. Wat doet dat met je? Uit onderzoek blijkt dat het invloed heeft op ons gedrag. We houden meer afstand van anderen, we groeten anders dan voorheen en richten ons meer op gezin en familie. Ook kopen we veel meer online. Niet echt verrassend allemaal. Maar er is ook een bijzondere bijvangst. Het lijkt er sterk op dat we allemaal wat milieu­bewuster worden. Uit recent onderzoek van Marktonderzoeksbureau Ipsos in opdracht van ABN-AMRO blijkt dat maar liefst 80 procent vindt dat we zuiniger om moeten gaan met het milieu. Maar liefst 82 procent maakt zich zorgen om klimaatverandering. Dat is bijna net zo hoog als de 88 procent zorgen om de economische crisis. […]
Juli 7, 2020

Heel soms wordt iets wat goed is nog beter

Haast iedereen die ik ken maakt wel lijstjes. Boodschappenlijstjes op een kladje, actielijstjes in een notitieboekje of steeds vaker met behulp van een app. Een van de meest populaire apps was Wunderlist. Zoals velen gebruikte ik Wunderlist voor het bijhouden van m’n boodschappenlijstje, huishoudelijke zaken, zakelijke taken, cadeau ideeën, handige links etcetera. Het fijne was dat Wunderlist de lijstjes synchroniseerde tussen mijn laptop, iPad en iPhone. Kortom, het maakte niet uit op welk apparaat ik aan het werk was. Had ik een ingeving, dan gooide ik het op Wunderlist. Nog handiger was dat je lijstjes kon delen met anderen. Zo deelden mijn vrouw en ik de boodschappenlijst. Wie ook de boodschappen deed, we hadden ieder altijd de meest actuele boodschappenlijst bij ons. Wunderlist, een gratis app, werd zo populair dat het in 2015 werd gekocht door Microsoft voor een bedrag rond de 200 miljoen. Microsoft hield Wunderlist in de lucht […]
oktober 29, 2019

Eindelijk een slimme computer?

Het komt niet vaak voor dat ik over een product schrijf. Laat staan over Microsoft Office. Maar hoe je werkt met Word, Excel en Powerpoint gaat echt fundamenteel veranderen. Miljoen gebruikers werken dagelijks met Office365 in de cloud. Dat geeft Microsoft inzicht in hun gebruikersgedrag en op basis daarvan wordt Office365 verbeterd. Microsoft zet sinds enige tijd echter ook kunstmatige intelligentie in om jou als gebruiker te helpen. Een goed voorbeeld van de kunstmatige intelligentie in Office365 is bijvoorbeeld het intelligent indexeren van afbeeldingen. Zo kun je op tekst zoeken die in foto’s of afbeeldingen voorkomt. Die functionaliteit kun je tevens als beveiliging inzetten. Daarmee kun je bijvoorbeeld voorkomen dat iemand in je organisatie documenten mailt die een BSN-nummer bevatten. Belangrijk met de AVG in gedachte. Zelfs als het BSN-nummer in een foto staat zorgt de kunstmatige intelligentie in Office ervoor dat die foto niet kan worden verstuurd. De meest […]
Juli 2, 2019
Anton Loeffen Eshgro Columnist Inzaken

Verrassing of overval?

We hebben er miljoenen jaren over gedaan om rechtop te lopen. Daarna nog eens duizenden jaren om te komen van in groepen levende jager-verzamelaars naar agrarische gemeenschapjes die wisten te werken met metalen hulpmiddelen. Vervolgens nog vele eeuwen voordat de stoommachine werd uitgevonden en de industriële revolutie begon. In iets meer dan honderd jaar wisten we elektriciteit te gebruiken. Het uitvinden en gebruiken van computers kostte ons als mensheid maar enkele decennia. De smartphone was binnen tien jaar een wereldwijd fenomeen. Op dit moment volgen de ontwikkelingen elkaar in een razend tempo op. Of het nu gaat om nanotechnologie, biotechnologie, quantummechanica of informatietechnologie – dagelijks worden er nieuwe zaken ontdekt en toegepast. De groei die we als mensheid meemaken verloopt exponentieel. Er zit een versnellingsfactor op onze groei. Net zoals de rekenkracht van een computerprocessor elke twee jaar verdubbelt, zo versnelt ook onze menselijke ontwikkeling. Ons menselijk brein heeft zich […]
maart 13, 2019
Anton Loeffen Eshgro Columnist Inzaken

Het einde van email – column Anton Loeffen

Je mailbox helemaal bijgewerkt; dat geeft je een goed gevoel. Even rust, zaakjes op orde. Helaas is dat meestal van korte duur. Gemiddeld genomen krijg je als professional 121 mailtjes per dag en verstuur je er 40. Dat is na aftrek van de meer dan 100 spammailtjes die al door het spamfilter zijn tegengehouden. Voor 86% van de professionals is mail nog steeds de favoriete manier van communiceren. Je kunt makkelijk informatie delen en werk delegeren. Maar e-mail kan ook minder efficiënt zijn. Denk aan alle mailtjes met een document in de bijlage die naar meerdere mensen worden gestuurd. Waar iedereen op reageert. Of misverstanden doordat de toon van de e-mail door de ontvanger anders wordt opgevat dan bedoeld. Sinds enige tijd komen er nieuwe toepassingen op, bijvoorbeeld Slack of Microsoft Teams. In plaats van mailen maak je mensen lid van een team. Vervolgens kun je communiceren op WhatsApp- of […]
december 11, 2018
Anton Loeffen Eshgro Columnist Inzaken

Column: ‘Is de toekomst glasvezel of draadloos?’

Je smartphone is bijna onmisbaar… bellen, mailen, whatsappen, buienradar kijken, nieuws lezen, Facebook, LinkedIn, Twitter, Snapchat, YouTube. Of je nu thuis bent, aan het werk of onderweg. Maar niet alleen je smartphone is draadloos. Van de lampen in je huis tot je thermostaat; ze worden nu of later draadloos verbonden. Net als je auto, fiets, kleren en schoenen. Als alles draadloos wordt, wat is dan de toekomst van koper- of glaskabel? Google had ooit de ambitie om alle huizen in steden in de VS van glasvezel te voorzien. Inmiddels is die businessunit overgestapt op het uitrollen van wireless. Glasvezel is fantastisch om heel veel data mee te versturen. Daarom worden knooppunten in het internet zoals AMSIX, datacenters en antennes van gsm-providers bij voorkeur door middel van glasvezel met elkaar verbonden. Maar glasvezel leggen en onderhouden is duur en zeker de laatste meters naar elke woning. Bovendien, of die kabel nu […]
oktober 11, 2018
Anton Loeffen Eshgro Columnist Inzaken

‘Winkelbeleving of belevingswinkel’ – column Anton Loeffen

Denk je dat de traditionele winkel ten dode is opgeschreven of is de herrijzenis begonnen? Als je wel eens wat koopt bij Coolblue of Amazon, dan weet je dat ze enorm zijn gegroeid. Amazon is met haar online winkelconcept zelfs gegroeid naar de top 10 grootste retailers ter wereld. Toch investeert Amazon in fysieke winkels: 479 Whole Foods winkels, vijftien boekwinkels en drie Amazon Go winkels. Van die laatste moeten er de komende jaar meer dan duizend bij komen. Ook Coolblue heeft inmiddels diverse winkels. Waarom fysieke winkels als je alles online kunt verkopen? Het doel is jou als klant de beste beleving te geven. Neem Amazon Go als voorbeeld. Je loopt de winkel binnen, pakt de producten die je wilt en loopt weer naar buiten. De rekening verschijnt in je app en wordt geïncasseerd. Of Bonobos, een kledingwinkel waar je een afspraak maakt met je gids die je helpt […]