juli 2, 2019
Wouter Weijens columnist Inzaken

Adverteren en recruitment

Het neerzetten van je werkgeversmerk en hoe een potentiële kandidaat hiermee omgaat, kwam in ons vorige artikel naar voren. Maar hoe ga je de kandidaat richting jouw website (restaurant) krijgen? Het gedachtegoed dat je even een vacature op een vacaturesite of LinkedIn plaatst, is enigszins achterhaald. Er staan momenteel zo’n 250.000 vacatures open, gemiddeld zo’n 24 procent meer dan in de eerste periode van 2018. Keuze genoeg dus! Hoe ga je nu de juiste kandidaat vinden en deze ook naar je website begeleiden? Even de opendeurpolitiek: frisse vacaturetekst, relevant toegevoegde waarde vertalen vanuit jouw bedrijf naar de kandidaat (what’s in it for me) en bidden voor resultaat…? Ja, bovenstaande kan en werkt zo nu en dan prima. Maar wat belangrijker is, is om te kijken waar je doelgroep zich bevindt. Dan krijg je een indruk wanneer en vooral waar (lees: welke sites, hoe laat, welke dag) je moet adverteren. Men […]
april 8, 2019
Wouter Weijens columnist Inzaken

‘De sollicitant in jouw restaurant’ – column Wouter Weijens

Nieuwe werknemers werven is niet zomaar iets wat je er even bij doet, het is een totale beleving, gestoeld op emotie. Omdat er nog steeds onvoldoende bewustzijn is met betrekking tot de impact van jouw belofte voor de kandidaat bij jouw organisatie, trek ik vaak de parallel naar de horeca. Het begint met de uitstraling van jouw restaurant (werkgeversmerk) op een mogelijke klant (kandidaat). “Goh, dat ziet er gezellig uit, zullen we de kaart eens gaan bekijken?” Op die kaart ziet jouw potentiële klant vervolgens wel een aantal gerechten dat hem aanspreekt. Persoonlijke ontwikkeling, doorgroeimogelijkheden, verantwoordelijkheid… Dat is een mooi opgemaakt bordje, met een leuke presentatie… En dan de prijs (salaris; nog steeds de primaire drijfveer )! Die is ook helemaal goed! Laten we snel eens een aantal reviews (Google, Indeed, Glassdoor en andere) lezen over dit restaurant. Leuk, staat goed aangeschreven! Vervolgens loopt de klant het restaurant binnen en […]