juli 21, 2023

Misgelopen verzekeringsclaim

Onlangs heb ik met succes een cliënt bij­gestaan die een verzekeringsclaim van circa € 400.000,- was misgelopen. Wat was het geval? Tijdens hevige regenval was het dak van het bedrijfsgebouw van de cliënt gedeeltelijk ingestort als gevolg van wateraccumulatie. Een paar jaar daarvoor had de betrokken assurantietussenpersoon geadviseerd de gebouwen­verzekering van de cliënt over te sluiten naar een nieuwe verzekeraar. Nadat de schade bij de verzekering was gemeld, gaf de verzekeraar te kennen dat wateraccumulatie geen gedekt evenement op de polis was. Na onderzoek bleek dat wateraccumulatie bij de voormalige verzekeraar wel was verzekerd. Onze cliënt werd op vrijwel alle onderdelen in het gelijk gesteld. De assurantietussenpersoon had de cliënt in strijd met de zorgplicht er niet op gewezen dat de dekking van de nieuwe verzekering verslechterd was ten opzichte van de oude verzekering. Ook het causaal verband tussen de tekortkoming en de schade was voldoende aangetoond. De (aansprakelijkheidsverzekeraar van […]
mei 30, 2023

Vrijwilligers

Ik ben best veel betrokken bij allerhande activiteiten voor goede doelen en evenementen. Normaliter zou ik nu van de gelegenheid gebruik maken om hiervoor sponsoren te werven of een goed woordje te doen. Ik wil echter graag inzoomen op de vrijwilligers die actief zijn. Veel vrijwilligers zetten zichzelf vaak voor meerdere activiteiten in en dat is toch wel heel bijzonder. Ik spreek uit eigen ervaring. Ikzelf ben ook vaak op zoek naar mensen die bereid zijn een helpende hand willen toesteken. Door de jaren heen betrap ik mezelf erop, als ik weer op zoek ben naar een vrijwilliger of bestuurder, dat ik vaak iemand vraag die zich al voor één of meerdere dingen inzet. Ik weet wat er van hem/haar verlangd wordt en er dus eigenlijk weinig tijd is voor nog een taak erbij. Vreemd genoeg heb je bij deze categorie vaak meer succes dan dat je iemand vraagt die […]
april 27, 2023

Asbest verwijdering verzekerd?

Bij een boerenbedrijf werd ontdekt dat de grond rond het bedrijfsgebouw was vervuild met asbest, afkomstig van het asbestdak. Het dak was in slechte staat maar nog wel functioneel. Het saneren van de vervuilde grond was gedekt op een milieuschadeverzekering. Het vervangen van het asbestdak was de enige manier om te voorkomen dat de grond verder (of na sanering opnieuw) vervuild zou raken. Kunnen de kosten van vervanging van dit asbestdak als bereddingskosten voor vergoeding in aanmerking komen? Het gerechtshof oordeelde dat het vervangen van asbestdaken geen bijzondere maatregel is ter voorkoming van schade, maar een normale voorzorgsmaatregel. De kosten daarvan komen niet voor rekening van de verzekeraar. Het lijkt erop dat het gerechtshof vond dat de verzekerde het achterwege laten van normaal onderhoud niet voor rekening van de verzekeraar mag brengen. In cassatieberoep werd de uitspraak van het gerechtshof vernietigd. De Hoge Raad overwoog dat het verwijderen van het […]
april 13, 2023

Een olifant gemaakt van een pizza

Mijn vorige column was geschreven door generative tekstcreator ChatGPT. Zo zijn er ook generative image generators. Dit type kunstmatige intelligentie is in staat om nieuwe beelden te creëren die niet bestaan in de fysieke wereld. Een voorbeeld van zo’n generator is DALL-E, een AI-model dat door OpenAI is ontwikkeld en in januari 2021 werd gelanceerd. Het is in staat om afbeeldingen te genereren van objecten die nog nooit eerder zijn gezien, zoals een avocado met een patroon van watermeloen of een olifant gemaakt van pizza. Een ander voorbeeld van een generative image generator is StyleGAN, ontwikkeld door NVIDIA. Dit model kan nieuwe beelden genereren op basis van de stijl en kenmerken van bestaande afbeeldingen. Het kan bijvoorbeeld een foto van een persoon nemen en deze transformeren in een beeld met een andere huidskleur, haarkleur of zelfs een ander geslacht. De voordelen van deze vorm van AI zijn talrijk. Een van […]
februari 26, 2023

Pas op werkgevers: een kerstpakket kan ook afgedwongen worden

De feestdagen komen eraan en er worden wat extraatjes weggegeven. Dat is prima en wordt gewaardeerd. Het is fijn om iets te krijgen, maar het is ook fijn om iets te geven. Er kan echter een arbeidsrechtelijk probleem ontstaan wanneer medewerkers er vanuit gaan dat ze iets krijgen. We krijgen toch ieder jaar die bonus, dan heb ik er toch recht op? De vraag wanneer een geschenk aan de werk­nemer het karakter heeft gekregen van een arbeidsvoorwaarde is door de Hoge Raad beantwoord in de zaak FNV/Pontmeyer van 22 juni 2018. De Hoge Raad geeft aan dat per geval bekeken moet worden of hiervan sprake is. Er wordt ook wel meegewogen wat het normale gedrag van de werkgever is, wat de arbeidsovereenkomst of andere (huis)regels hierover bepalen, hoe lang de jaarlijkse bonus al gegeven wordt, wat er over deze bonus is gezegd en wat er ten opzichte van andere werknemers […]
februari 21, 2023

Een verkeerde keuze

Zoals u wellicht weet is sinds 1 januari 2018 in Nederland een nieuw huwelijksvermogensrecht van toepassing. Tot die tijd was bij een huwelijk zonder huwelijkse voorwaarden de zogeheten wettelijke algehele gemeenschap van goederen van toepassing. Het gehele vermogen van de beide echtgenoten, plus het vermogen dat voor het huwelijk verkregen was, was daarbij van de echtgenoten samen. Sinds een aantal jaren is dat anders en geldt de wettelijke beperkte gemeenschap van goederen. Hierbij geldt dat het privé-vermogen van de echtgenoten dat voorafgaand aan het huwewijk is verkregen, van de betreffende persoon blijft. Het vermogen dat tijdens het huwelijk wordt verkregen wordt in beginsel gemeenschappelijk. Desondanks kan het voor ondernemers toch goed zijn om huwelijkse voorwaarden te overwegen. Wanneer er tijdens het huwelijk immers een nieuwe (extra) onderneming wordt gestart, behoort deze onderneming volgens de wet toe aan beide echtgenoten. Een ondernemer aan mijn tafel kwam er onlangs tot zijn verbazing […]
februari 12, 2023

En dan is ineens alles weg…

Het overkwam nu ons. Wij hadden, ondanks dat we goed verzekerd waren, er nooit bij stil gestaan dat wij ook werkelijk brand konden krijgen. Op een zondagmorgen, 16 oktober, een telefoontje dat er brand was bij onze buren KWS. Vrij snel werd duidelijk dat ons bedrijf HAHEBO, kantoor plus magazijn in Beugen, ook niet meer te redden viel. Ondanks alle inspanningen van de regionale brandweerkorpsen brandde alles van beide bedrijven tot de grond toe af. Niets, maar dan ook helemaal niets, bleef gespaard. En dan wil je toch weer verder. En niet alleen wij, maar ook onze medewerkers wilden maar één ding: zo snel mogelijk weer omzet draaien. De eerste week was nog moeilijk, maar vanaf de tweede week stroomden de orders al weer binnen. Op de achtergrond zijn zwager Philip, zoon Nino en ik druk aan de slag gegaan met het snel realiseren van kantoren, showroom en werkplaats. Wij […]
januari 31, 2023

Deze column heb ik niet geschreven

Regelmatig schrijf ik over kunstmatige intelligentie. Deze keer wil ik graag een praktijkvoorbeeld laten zien. De afgelopen maanden hebben veel mensen gehoord over GPT3, de kunstmatige intelligentie- technologie van OpenAI. Het is een technologie waarmee computers kunnen worden getraind om op een menselijke manier te denken en te praten. Het is bijzonder omdat het zo veelzijdig is; het kan worden gebruikt voor alles van het schrijven van verhalen tot het maken van slimme robots. Hoewel GPT3 enorm veelbelovend is, heeft het nog steeds veel ruimte voor verbetering. De technologie is nog steeds niet in staat om complexe taakopdrachten met een menselijke mate van intelligentie uit te voeren. Het zal nog een tijd duren voordat het zo ver is. Er zijn ook beperkingen aan wat GPT3 kan doen. De technologie heeft bijvoorbeeld nog steeds problemen met het begrijpen van context en het bepalen van logische conclusies. Ook kan GPT3 nog niet […]
januari 24, 2023

Klantenfluisteraar

Begrijp jij jouw klanten? Het klinkt namelijk simpeler dan het is. Begrijpen gaat niet om klant- of marktonderzoek, dat is te oppervlakkig. Ter illustratie het alom bekende onderzoek uit 1998, waarbij Frans Bromet mensen filmde en hen vroeg of ze van plan waren een mobiele telefoon te gaan gebruiken. ‘Nee’, waren de antwoorden en hilarisch was hun motivatie, als je er nu naar kijkt. Klanten écht begrijpen gaat over het achterhalen van latente behoeftes van de klant, zoals Steve Jobs dat deed vóór de introductie van de iPhone. De klant gaan begrijpen kost serieus tijd en tijd is kostbaar. Tijd wordt pas echt kostbaar als je dat niet doet. Ik daag je uit om je in 2023 te laten bevragen over jouw toegevoegde waarde voor de klant. Hoe? Geef ‘je nichtje van 21’ vijftig euro om twee uur lang waarom-vragen aan je te stellen en verwonder je. Reageren op deze […]